ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
0000026638
Ο ποιητής ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ αποκαλύπτεται και καταθέτει τις απόψεις του για τον ποιητικό λόγο, τις αξίες και τα πρότυπα που προβάλλει η εποχή μας.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000026638
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Ο ποιητής ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ αποκαλύπτεται και καταθέτει τις απόψεις του για τον ποιητικό λόγο, τις αξίες και τα πρότυπα που προβάλλει η εποχή μας.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ μιλάει για τις επιδράσεις που δέχτηκε από τους εκφραστές της μοντέρνας ποίησης, καταθέτει την άποψή του για τη χρήση της ομοιοκαταληξίας στην ελληνική ποίηση, θυμάται την πρώτη του απόπειρα να γράψει σε μοντέρνο ύφος και την πρώτη του δημοσίευση το 194Ο στην εφημερίδα ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, την πρώτη όπως ο ίδιος αποκαλεί “σοβαρή” δημοσίευσή του στα ΠΕΙΡΑΪΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ και κάνει λόγο για την πρώτη του ποιητική συλλογή, με τίτλο ΕΠΟΧΕΣ το 1945. Στη συνέχεια, αναφέρεται στην οικογένειά του, στις εμπειρίες του από την Κατοχή και τη συμμετοχή του στην Εθνική Αντίσταση, αλλά και στον τρόπο που εξαργυρώνεται από πολλούς ή αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης. Αναλύει τον ποιητικό λόγο ως δυνατότητα έκφρασης, παραθέτει την άποψή του για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και το ρόλο τους στη σημερινή εποχή, ενώ σχολιάζει την έντονη τάση αμφισβήτησης προτύπων που κυριαρχεί και τον κίνδυνο εγκατάστασης νέων ειδώλων στη θέση των παλιών. Στη διάρκεια της συνέντευξης ακούγονται στίχοι από ποιήματα του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ, ενώ προβάλλονται και φωτογραφίες του ποιητή και των συγγενών του από το μεσοπόλεμο μέχρι και την πρόσφατη εποχή.
Τίτλοι αρχής.
00:01:00:00
Πλάνο με τον ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ και παράλληλη απαγγελία ποιήματος.
00:01:44:00
Ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ αναφέρεται στην κλίση που είχε από παιδί να δημιουργεί ποιήματα με ρίμα. Με το πέρασμα των χρόνων, συνειδητοποίησε ότι οι παιδικές του δημιουργίες δεν μπορούν να θεωρηθούν ποίηση. Παρεμβάλλεται φωτογραφικό υλικό ενώ ακούγονται αποσπάσματα από ποιητικές συλλογές του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ.
00:04:29:00
Ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ αναφέρεται στην «ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ» του ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ, η οποία του έδωσε το έναυσμα να αποκτήσει επίγνωση του όρου «ποίηση». Στη συνέχεια, μιλά για τις επιδράσεις που δέχτηκε από τους εκφραστές της μοντέρνας ποίησης, τον ΣΕΦΕΡΗ, τον ΡΙΤΣΟ, τον ΒΡΕΤΤΑΚΟ, τον ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟ και αργότερα τους ΕΜΠΕΙΡΙΚΟ και ΕΛΥΤΗ, και καταθέτει την άποψή του για τη χρήση της ομοιοκαταληξίας στην ελληνική ποίηση.
00:07:14:00
Ο ποιητής αναφέρεται στην πρώτη του απόπειρα να γράψει σε μοντέρνο ύφος, στο πρώτο του ποίημα που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 1940 στον «ΝΕΟ ΚΟΣΜΟ» (φωτογραφία του άρθρου) και στην ανταπόκριση του κοινού. Στη συνέχεια, αναφέρεται στον ΞΕΝΟΠΟΥΛΟ και στην ενθαρρυντική απάντηση που του έστειλε ο συγγραφέας για τα ποιήματά του. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΓΡΗΓΟΡΗ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ.
00:10:37:00
Αναφορά του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ στην πρώτη του δημοσίευση το καλοκαίρι του 1942 στο περιοδικό «ΠΕΙΡΑΪΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» (φωτογραφία του περιοδικού) και στην ικανοποίηση που αισθάνθηκε. Κατόπιν, αναφέρεται στην αδυναμία του να κατανοήσει το συναίσθημα δυσαρέσκειας που κατέκλυζε τον ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗ, κάθε φορά που διαπίστωνε ότι αναγραφόταν το όνομά του στα έντυπα της εποχής.
00:12:58:00
Ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ κάνει λόγο για την πρώτη του ποιητική συλλογή το καλοκαίρι του 1945 με τίτλο «ΕΠΟΧΕΣ» (φωτογραφία του εξωφύλλου) και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους δεν κυκλοφόρησε ευρέως.
00:16:03:00
Ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ κάνει αναφορά στη δεύτερη ποιητική του συλλογή που κυκλοφόρησε το 1948 ενώ εκείνος ήταν στη φυλακή. Αναφορά του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ στην έκδοση του συνόλου του ποιητικού του έργου το 1971. Παρεμβάλλεται φωτογραφικό υλικό και πλάνα από τα βιβλία του.
00:17:25:00
Ο ποιητής κάνει ιδιαίτερη μνεία στο περιοδικό «ΚΡΙΤΙΚΗ» και εκφράζει την ευγνωμοσύνη του στη σύζυγό του ΝΟΡΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ (παράθεση φωτογραφίας) η οποία συνέβαλλε αποφασιστικά στην έκδοση του περιοδικού.
00:18:27:00
Παράθεση φωτογραφιών από την οικογένεια του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ, αλλά και του ιδίου. Φωτογραφία του σπιτιού στο οποίο γεννήθηκε και μεγάλωσε και παράλληλη αναφορά στα γεγονότα που διαδραματίστηκαν σε αυτό. Φωτογραφίες από την Εγνατία οδό το 1940 και την Κατοχή, στις οποίες απεικονίζεται μεταξύ άλλων και ο φίλος του ΧΑΡΗΣ, στη μνήμη του οποίου έχει γραφτεί το ομώνυμο ποίημα. Ακούγεται απόσπασμα. Φωτογραφίες από το στρατό, από διαδήλωση και με τη γυναίκα του σε φιλικό σπίτι.
00:22:41:00
Αναφορά του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ στον αριθμό των ποιημάτων που έχει γράψει και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους, με το πέρασμα των χρόνων, μειώνεται το ενδιαφέρον του για τον ποιητικό λόγο. Αναπτύσσει την προσωπική θεωρίατου για την ποίηση και χαρακτηρίζει τη φλυαρία ως το μεγαλύτερο εχθρό της ποιητικής έκφρασης.
00:27:37:00
Ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ θεωρεί τον ποιητικό λόγο δυνατότητα έκφρασης. Χαρακτηρίζει την ποίηση αισιόδοξη λειτουργία, εφόσον δίνει τη δυνατότητα στο δημιουργό να εκφράσει μια κατάσταση που τον συγκινεί. Ωστόσο, θεωρεί ότι το έργο του ποιητή έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί στη χρονική περίοδο που προηγείται της δημιουργικής του κορύφωσης, η οποία συμπίπτει με μια συνεχιζόμενη, μη βιολογική, νεανικότητα. Τέλος, καταθέτει την προσωπική του άποψη για την ωρίμανση του ποιητή, η οποία προηγείται της ωρίμανσης των γεγονότων που σηματοδοτούν μια εποχή.
00:33:00:00
Ο ποιητής μιλάει για τη συμμετοχή του στην εθνική αντίσταση και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι η περίοδος του Εμφυλίου είναι η πιο «σκοτεινή» στην ιστορία της Ελλάδας. Αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα γεγονότα του εμφυλίου από τους νεότερους και υποστηρίζει ότι οι νέες γενιές θα πρέπει να αποστασιοποιηθούν από αυτή τη διαμάχη.
00:37:39:00
Στη συνέχεια, αναφέρεται στην παραποίηση της ιστορίας και σε αξίες όπως η συνέπεια, η εντιμότητα, το ήθος. Παραθέτει την άποψή του για την τηλεόραση, τους σκοπούς που ενίοτε εξυπηρετεί, τη μη αντικειμενική προβολή γεγονότων και καταστάσεων. Τονίζει ότι η διαμόρφωση μιας προσωπικότητας, που διαδραμάτισε θετικό ή αρνητικό ρόλο στην πολιτική ζωή, πρέπει να εξετάζεται στο πλαίσιο της εποχής στην οποία αναφέρεται, σε συνάρτηση και με άλλους παράγοντες και όχι ως μεμονωμένο γεγονός.
00:45:28:00
Ο ποιητής αναφέρεται στην πλασματική εντύπωση που υπάρχει ότι τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν την ικανότητα να αποκαλύπτουν όλες τις πτυχές μιας προσωπικότητας. Επίσης, κάνει λόγο για την ταύτιση ρόλων-ηθοποιών και επισημαίνει ότι αυτές οι δύο έννοιες θα πρέπει να διαφοροποιηθούν στο μυαλό του θεατή.
00:47:50:00
Ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ μιλάει για την έντονη τάση αμφισβήτησης που κυριαρχεί στην εποχή μας, την αντικατάσταση προτύπων με άλλα πρότυπα, το ρόλο που διαδραματίζουν οι πνευματικοί άνθρωποι σε κάθε εποχή. Ακούγεται απόσπασμα από ποίημα του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ.
00:51:58:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
προσωπικότητες, βιογραφία, ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ, λογοτεχνία, ποίηση, ποιητής, βιβλίο, περιοδικό
Αναφορές
ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ, ποιητής
ΝΟΡΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ, κριτικός λογοτεχνίας
«ΠΕΙΡΑΪΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», περιοδικό
«ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ», βιβλίο
«ΕΠΟΧΕΣ», ποιητική συλλογή
«ΚΡΙΤΙΚΗ», περιοδικό
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Σκηνοθέτης:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Μοντέρ:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Μιξάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΙΡΗΣ
Ηχολήπτης:
ΜΑΝΩΛΗΣ ΛΟΓΙΑΔΗΣ
Συνεργάστηκε ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΕΒΕΛΑΚΗΣ
Τα ποιητικά σχόλια που ακούγονται είναι από:
ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ 1941-1971,
ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ 1968-1969 και το εκτός εμπορίου ΥΓ(1983)
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Βοηθός οπερατέρ:
ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΝΙΑ ΣΑΚΕΛΑΡΙΔΟΥ
Εργαστήριο εικόνας:
AN MAR FILM
Εργαστήριο ήχου:
STUDIO ERA
Εγγραφή βίντεο:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΟΡΟΠΟΥΛΗΣ
Τελεσινέ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ
© ΕΡΤ 1983
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:52:16:18
Φορμά, Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009