0000007880
Εκπομπή-αφιέρωμα στον Έλληνα νομπελίστα ποιητή ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ, με αφορμή την επέτειο των 80 χρόνων από τη γέννησή του.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007880
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ 29 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1900-1980 80 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1980
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Εκπομπή-αφιέρωμα στον Έλληνα νομπελίστα ποιητή ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ, με αφορμή την επέτειο των 80 χρόνων από τη γέννησή του.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ντοκιμαντέρ στο οποίο σκιαγραφείται το πορτρέτο του Έλληνα νομπελίστα ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, τοποθετημένο μέσα στο ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής του. Αποσπάσματα από τo ημερολόγιό του καθώς και οι μαρτυρίες της γυναίκας του ΜΑΡΩΣ φωτίζουν πτυχές του βίου και της προσωπικότητάς του. Γεννημένος στα Βουρλά της Σμύρνης το 1900, τόπο που τον καθόρισε και τον θεωρούσε πάντα πατρίδα του, ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ ακολούθησε διπλωματική καριέρα σε μια ιδιαίτερα ταραγμένη εποχή για την Ελλάδα. Ωστόσο από το ημερολόγιό του γίνεται σαφής η απέχθειά του για την πολιτική και η διάσταση που υπήρχε πάντα ανάμεσα στη διπλωματική του ιδιότητα και την ποιητική του φύση. Η γυναίκα του ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ μιλά για τη γνωριμία της με τον ποιητή και αναφέρει περιστατικά του κοινού τους βίου από τη διαμονή τους στην Κρήτη κατά τη διάρκεια της Κατοχής και τη μετάβασή τους στη Μέση Ανατολή μέχρι τη βράβευσή του με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1963. Την τεράστια προσφορά του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ στην ποίηση αποτιμούν ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ και ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ.
Στην εκπομπή περιλαμβάνονται ηχητικά ντοκουμέντα με τη φωνή του ποιητή να απαγγέλλει αποσπάσματα από ποιήματά του και να διαβάζει το περίφημο κείμενο της «Δήλωσης» κατά της χούντας. Προβάλλονται επίσης πλάνα από την τελετή βράβευσής του με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ενώ πλούσιο αρχειακό οπτικοακουστικό υλικό ζωντανεύει σκηνές του πολυκύμαντου βίου του καθώς και τα ιστορικά γεγονότα της εποχής, από τη Μικρασιατική Καταστροφή έως τη Χούντα των Συνταγματαρχών.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:05:00nΠλάνο μακρινό στεριάς που βρέχεται από θάλασσα, όπως το «βλέπει» κάμερα που βρίσκεται σε βάρκα και κινείται. Ακούγονται σκέψεις από το Ημερολόγιο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ.nn00:00:44:00nΤίτλοι έναρξης.nn00:01:31:00nΕναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών από τη ΣΜΥΡΝΗ, αλλά και από την οικογένεια του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ με τον ίδιο αρχικά σε μικρή ηλικία και στη συνέχεια ως ενήλικα. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει σκέψεις από το Ημερολόγιο του συγγραφέα, οι φωτογραφίες συχνά ακολουθούν τις περιγραφές. Παρεμβάλλεται πλάνο του ποιητή μπροστά στη βιβλιοθήκη του και πλάνα ενός αρχαιολογικού χώρου.nn00:04:46:00nΠλάνο χερσονήσου τραβηγμένο από τη μεριά της θάλασσας. Ακούγεται ο ποιητής ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ να απαγγέλλει το ποίημά του «ΑΡΝΗΣΗ» από την ποιητική του συλλογή «ΣΤΡΟΦΗ» που κυκλοφόρησε το 1931.nn00:05:28:00nΕναλλαγή φωτογραφιών του ΛΟΝΔΙΝΟΥ και του ποιητή Γ. ΣΕΦΕΡΗ από όπου βρέθηκε το 1931. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει σκέψεις από το Ημερολόγιο του ποιητή.nn00:05:43:00nΠλάνο μακρινό στεριάς που βρέχεται από θάλασσα, όπως το «βλέπει» κάμερα που βρίσκεται σε βάρκα και κινείται. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει σκέψεις του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ.nn00:05:58:00nΕναλλαγή μιας αγιογραφίας των Παθών και ενός έργου τέχνης. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει σκέψεις του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ.nn00:06:15:00nΠανοραμικό πλάνο ενός μοναστηριού σε κατάφυτη πλάγια και πλάνα ενός αρχαιολογικού χώρου. Αρχικά, ο αφηγητής ολοκληρώνει την ανάγνωση των σκέψεων του ποιητή και στη συνέχεια ακούγεται ο ίδιος ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ να διαβάζει το ποίημά του «ΣΤΕΡΝΑ» που εκδόθηκε το 1932.nn00:06:47:00nΚίνηση του φακού σε ένα μικρό δρόμο που διασχίζει συστάδα δέντρων σε κατάφυτη πλαγιά. Ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του Γ. ΣΕΦΕΡΗ.nn00:07:11:00nΠλάνα ενός τρένου να διασχίζει προσφυγικούς καταυλισμούς που στήθηκαν μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922. Στιγμιότυπα από τη μεγάλη φυγή των προσφύγων και τη σφαγή. Ακούγονται σκέψεις του ποιητή.nn00:08:23:00nΚίνηση του φακού σε ένα μικρό δρόμο που διασχίζει συστάδα δέντρων σε κατάφυτη πλαγιά. Ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του Γ. ΣΕΦΕΡΗ.nn00:08:31:00nΠλάνα από την κατεστραμμένη ΣΜΥΡΝΗ. Ακούγεται ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ να διαβάζει το «ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ».nn00:08:43:00nΠλάνο χερσονήσου τραβηγμένο από τη μεριά της θάλασσας. Ακούγεται ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ να διαβάζει το «ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ».nn00:09:03:00nΠλάνο του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να κάθεται σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά στη βιβλιοθήκη του σπιτιού του. Αναφέρεται στην παρουσία του Δ. ΣΟΛΩΜΟΥ, για να οριοθετήσει τη νέα ελληνική ποίηση, και του Γ. ΣΕΦΕΡΗ ως εκείνου που θα οριοθετούσε το χώρο της ελεύθερης ποίησης γύρω στα 1930. Κάνοντας διαπιστώσεις για τα πράγματα στο χώρο των ελληνικών γραμμάτων διατυπώνει την άποψη της αναγκαιότητας της παρουσίας του Γ. ΣΕΦΕΡΗ στην πνευματική ζωή της χώρας. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ποιητήnn00:10:05:00nΑσπρόμαυρα πλάνα λήψης από τις στιγμές μεταφοράς και ταφής της σορού του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.nn00:10:36:00nΠαρακολουθούμε την κίνηση ενός καϊκιού σε ανοιχτή θάλασσα. Στη συνέχεια, στο πλάνο εμφανίζεται μια χερσόνησος και ανοιχτή θάλασσα. Ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του ποιητή σχετικά με την Ελλάδα και τις ιδιαιτερότητες της ζωής σε αυτό τον τόπο.nn00:11:51:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ καθισμένη στην αναπαυτική πολυθρόνα της δίπλα σε μια βιβλιοθήκη μιλά για τη γνωριμία της με τον Γ. ΣΕΦΕΡΗ στην ΑΙΓΙΝΑ.nn00:12:13:00nΕναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών από την προσωπική, αλλά και τη διπλωματική παρουσία του Γ. ΣΕΦΕΡΗ. Ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του από την περίοδο που βρέθηκε στην ΚΟΡΥΤΣΑ.nn00:13:05:00nΦίλμ και φωτογραφίες από την ανάδειξη του ΧΙΤΛΕΡ και του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ στην εξουσία της Ευρώπης, που θα σημάνει και την κήρυξη του πολέμου στην Ευρώπη. Στιγμιότυπα από την επιστράτευση στην Ελλάδα και από το πολεμικό μέτωπο.nn00:14:39:00nΑσπρόμαυρες φωτογραφίες και φίλμ που εμφανίζουν τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα κατά το 1941: πόλεμος, μέτωπο, θάνατος του ΜΕΤΑΞΑ, η παρουσία ΤΣΟΛΑΚΟΓΛΟΥ, παρουσία των ΓΕΡΜΑΝΩΝ στην ΑΚΡΟΠΟΛΗ. Ο αφηγητής διαβάζει σχετικές με τα γεγονότα σκέψεις του Γ. ΣΕΦΕΡΗ.nn00:15:21:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ καθισμένη στην αναπαυτική πολυθρόνα της δίπλα σε μια βιβλιοθήκη αναφέρεται στην καθημερινότητά τους στην ΚΡΗΤΗ κατά τη διάρκεια του πολέμου. Περιγράφει τις βραδιές που διοργάνωναν στον κήπο του σπιτιού τους με τη συμμετοχή του Γ. ΣΕΦΕΡΗ και Κρητικών στη διαλογική απαγγελία του «ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ».nn00:16:05:00nΑντικείμενο ξυλόγλυπτο της λαϊκής κρητικής παράδοσης. Ακολουθούν ασπρόμαυρες φωτογραφίες της παρέας στην Κρήτη όπου διακρίνουμε τον Γ. ΣΕΦΕΡΗ και τη ΜΑΡΩ, καθώς και φωτογραφίες στρατιωτών που πανηγυρίζουν στο ελληνοαλβανικό μέτωπο. Ο αφηγητής παρουσιάζει σχετικές σκέψεις του ποιητή από το Ημερολόγιό του.nn00:16:53:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ αναφέρεται σε μια ανθρώπινη στιγμή που έζησε κατά τη διάρκεια του πολέμου.nn00:17:46:00nΑσπρόμαυρη λήψη από το βομβαρδισμό και τη ρίψη Γερμανών αλεξιπτωτιστών στην ΚΡΗΤΗ. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα των σκέψεων του ΣΕΦΕΡΗ που αναφέρεται σε αυτό το γεγονός και την απουσία των Άγγλων.nn00:18:20:00nΕικόνες από την ΑΙΓΥΠΤΟ. Ο αφηγητής παραθέτει τις σκέψεις του Γ. ΣΕΦΕΡΗ για τη γη του ΠΡΩΤΕΑ και του ΚΑΒΑΦΗ, εξηγώντας και τη μορφή της ποίησής του, αφού ανακαλύπτει πως σχετίζεται άμεσα με τη γη που τον ανάθρεψε.nn00:19:01:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ αναφέρεται στην άφιξή τους στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ και στο περιστατικό της αναγγελίας της αυτοκτονίας της ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΔΕΛΤΑ, που την έκανε να συνειδητοποιήσει πόσο σκληρός αλλά και δίκαιος ήταν.nn00:19:50:00nΕναλλαγή φωτογραφιών από διάφορα οικοδομήματα της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ, από την παραλία της πόλης, του Γ. ΣΕΦΕΡΗ και της ΜΑΡΩΣ. Ο αφηγητής παρουσιάζει τις σκέψεις του ΣΕΦΕΡΗ που αφορούν στον ΚΑΒΑΦΗ και την ποίησή του.nn00:20:27:00nΑσπρόμαυρες φωτογραφίες από την παρουσία του ζευγαριού ΓΙΩΡΓΟΥ και ΜΑΡΩΣ ΣΕΦΕΡΗ στη ΝΟΤΙΑ ΑΦΡΙΚΗ. Ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ αναφέρεται στη διαμονή του εκεί, σε σκέψεις που ο αφηγητής διαβάζει παράλληλα.nn00:20:49:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ αφηγείται ένα περιστατικό που διαμείφθηκε ανάμεσα στον Γ. ΣΕΦΕΡΗ και κάποιον που κατείχε φωτογραφίες των Ελλήνων που λιμοκτονούσαν κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Ο κάτοχος των φωτογραφιών αρνήθηκε τη δημοσίευσή τους για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης, αλλά δεν έκανε το ίδιο για τη διοργάνωση ενός ψυχαγωγικού δείπνου, στο οποίο αυτές θα παρουσιάζονταν και εκείνος θα αποκόμιζε κέρδη.nn00:22:29:00nΑσπρόμαυρες φωτογραφίες από τη ζωή και τη δραστηριότητα του ΣΕΦΕΡΗ στη Μέση Ανατολή. Ο αφηγητής παραθέτει σκέψεις που αφορούν σε όσα οι εικόνες παρουσιάζουν: διπλωματικές επαφές, εκδήλωση-διάλεξη για τον ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ, Εμφύλιος στην Ελλάδα.nn00:23:15:00nΠλάνο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΞΥΔΗ, πρέσβη επί τιμή, σε κάποιο καθιστικό που μιλά για τις διπλωματικές προσπάθειες του Γ. ΣΕΦΕΡΗ και του ιδίου στην Μέση Ανατολή κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου. Εξηγεί πως τα προσκόμματα παρουσιάζονταν τόσο από τους Άγγλους όσο και από τις Ελληνικές Κυβερνήσεις, κυρίως του ΤΣΟΥΔΕΡΟΥ.nn00:24:33:00nΑσπρόμαυρα πλάνα από πολεμικές επιχειρήσεις. Ακούγεται η φωνή του Γ. ΣΕΦΕΡΗ που παρουσιάζει την τελευταία στροφή από το ποίημά του «ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ» από την ποιητική συλλογή του «ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ Β ».nn00:25:03:00nΠλάνο από την έπαρση της ελληνικής σημαίας και στη συνέχεια πλάνα χερσονήσων που καταλήγουν σε γαλανά θαλασσινά νερά σε διαφορετικές ώρες. Ο αφηγητής παρουσιάζει σχετικές σκέψεις του ποιητή από το Ημερολόγιό του που αναφέρονται στην επιστροφή του στην Ελλάδα το 1944.nn00:26:21:00nΠλάνο από το χειρόγραφο Ημερολόγιο του Γ. ΣΕΦΕΡΗ. Αναφέρεται στα Δεκεμβριανά επεισόδια που έγιναν 6 και 7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1944 στην ΑΘΗΝΑ. Ο αφηγητής διαβάζει αποσπάσματα των σκέψεων του ποιητή για όσα συνέβαιναν.nn00:27:01:00nΠλάνο που παρουσιάζει έγχρωμη απεικόνιση του ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ και της ΑΡΕΤΟΥΣΑΣ που κοσμεί τη διάλεξη του ΣΕΦΕΡΗ σχετικά με το έργο του ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΥ ΚΟΡΝΑΡΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις σχετικές δυσκολίες για το πόνημα αυτό που ο ποιητής αντιμετώπισε στα 1946.nn00:27:14:00nΠλάνα από ελληνικές ακτές κοντά στον ΠΟΡΟ σε ώρες περασμένου δειλινού, αλλά και άλλες στιγμές. Πλάνα από το λιμάνι, τον οικισμό και τοπία του ΠΟΡΟΥ. Ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του ποιητή που περιγράφουν όσα έγραψε για αυτόν τον τόπο, τη διαμονή του εκεί, αλλά και γεγονότα που τον απασχόλησαν κατά το 1948 από το Ημερολόγιό του (έπαθλο ΠΑΛΑΜΑ). Ακούγεται ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ να παρουσιάζει αποσπάσματα από την ποιητική συλλογή του «ΚΙΧΛΗ». Παρακολουθούμε πλάνα από το οίκημα «ΓΑΛΗΝΗ».nn00:32:50:00nΑσπρόμαυρες φωτογραφίες από τα ΒΟΥΡΛΑ: λιμάνι, κατεστραμμένα οικήματα. Φωτογραφία του Γ. ΣΕΦΕΡΗ μπροστά στο κατεστραμμένο σπίτι του, στο περιβόλι με το μαγκανοπήγαδο, στους δρόμους της έρημης πόλης. Φωτογραφίες παιδικές με τη μητέρα, των παιδικών χρόνων, της νιότης, προσωπικών εγγράφων, ξυλογραφία-πορτρέτο. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από το Ημερολόγιο (1950 ΣΚΑΛΑ-ΣΜΥΡΝΗ).nn00:35:26:00nΠλάνα με φωτογραφίες από την ΚΥΠΡΟ, τον ίδιο σε πολλά μέρη της, τις επιγραφές διαμαρτυρίας εναντίον των Άγγλων και τους ανθρώπους της (1953-4). Ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του Γ. ΣΕΦΕΡΗ από τα ανέκδοτα Ημερολόγιά του. Πλάνα και από λήψη φίλμ Κυπρίων που θρηνούν.nn00:37:03:00nΠλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, ποιητή. Βρίσκεται σε μια τραπεζαρία. Μιλά για τη γνωριμία, τις συναντήσεις που είχε με τον ποιητή, αλλά κυρίως αναφέρεται στις εντυπώσεις που σχημάτισε για τον άνθρωπο και το λογοτέχνη Γ. ΣΕΦΕΡΗ μέσα από τη δίψα του για την Ελληνική Γλώσσα. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του Γ. ΣΕΦΕΡΗ σε στιγμές καθημερινής επαφής με τους ανθρώπους.nn00:37:57:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ θυμάται τις προτροπές του να πετάξει εφημερίδες που διάβαζε, καθώς αυτές είχαν συνειρμικά συνδεθεί με την Πολιτική, που απεχθανόταν.nn00:38:13:00nΠλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, ποιητή. Αναφέρει στιγμές που έζησε με τον ποιητή, αλλά και διδάγματα που πήρε από αυτόν σχετικά με τη γλώσσα και τη δύναμη των λέξεων. Παρεμβάλλονται προσωπικές φωτογραφίες του Γ. ΣΕΦΕΡΗ.nn00:38:47:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ καθισμένη στην αναπαυτική πολυθρόνα της δίπλα σε μια βιβλιοθήκη. Περιγράφει τη συμπεριφορά του Γ. ΣΕΦΕΡΗ τις στιγμές της ποιητικής του δημιουργίας. Παρεμβάλλονται πλάνα από το δωμάτιο στο οποίο απομονωνόταν αυτές τις στιγμές.nn00:39:20:00nΠλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, ποιητή. Περιγράφει τον τρόπο που ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ μιλούσε για την τέχνη του και αποκαλύπτει το χαρακτηρισμό που έδινε ο ποιητής για όποιον εκτιμούσε ως τεχνίτη του λόγου. Παρουσιάζεται μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του Γ. ΣΕΦΕΡΗ.nn00:39:38:00nΠαρουσιάζεται μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του Γ. ΣΕΦΕΡΗ και στη συνέχεια στο πλάνο το γραφείο του στο μικρό δωμάτιο που απομονωνόταν για να γράψει. Ακούγεται η ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ που περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο εργαζόταν.nn00:39:51:00nΠλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, ποιητή. Ο φίλος του ποιητή περιγράφει το χαρακτήρα του Γ. ΣΕΦΕΡΗ, όπως του αποκαλυπτόταν στις βόλτες και τις ώρες που μαζί περνούσαν. Παρεμβάλλονται κοινές τους φωτογραφίες.nn00:40:23:00nΠλάνο από τα εξώφυλλα των εφημερίδων που παρουσιάζουν τη βράβευση του Γ. ΣΕΦΕΡΗ με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1963. Ακούγεται η ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ να μιλά για τον τρόπο με τον οποίο ο ποιητής δέχτηκε αυτή την τιμητική διάκριση.nn00:40:26:00nΠλάνα από λήψη τις μέρες της βράβευσης του ΣΕΦΕΡΗ, με τον ποιητή να δίνει συνέντευξη σε δημοσιογράφους ή να διαβάζει συγχαρητήρια τηλεγραφήματα καθισμένος στο γραφείο του.nn00:40:43:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ καθισμένη στην αναπαυτική πολυθρόνα της δίπλα σε μια βιβλιοθήκη θυμάται και περιγράφει τις στιγμές που ακολούθησαν τη βράβευση: το αίτημα του ίδιου να τον στηρίξει και την απουσία της τότε κυβέρνησης.nn00:40:59:00nΠαρακολουθούμε ασπρόμαυρα πλάνα από τη μέρα και την αίθουσα που πραγματοποιήθηκε η τελετή βράβευσης του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1963. Ο αφηγητής περιγράφει την πορεία του ποιητή στα ελληνικά γράμματα μέσα από την ποίησή του.nn00:42:32:00nΟ ποιητής Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ παρουσιάζεται να δίνει συνέντευξη και να παρουσιάζει τη θέση του για την ΠΑΡΑΔΟΣΗ και την προσφορά της στο λαό που τη σέβεται. Στη συνέχεια, πλάνο ενός βιβλίου του με τον τίτλο «Ποιήματα» και του ίδιου να διαβάζει ένα από τα ποιήματά του.nn00:44:17:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ αναφέρεται στην επίσκεψη του ΕΖΡΑ ΠΑΟΥΝΤ στην ΑΘΗΝΑ. Περιγράφει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του, τη μεσολάβηση του ΛΟΡΕΝΤΖΑΤΟΥ να έρθει ο ΠΑΟΥΝΤ στην ΑΘΗΝΑ και ένα περιστατικό που έζησε κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του και της φιλοξενίας που του παρείχαν. Παρουσιάζονται φωτογραφίες από τις στιγμές που ο ΣΕΦΕΡΗΣ μοιράστηκε με τον ΕΖΡΑ ΠΑΟΥΝΤ.nn00:45:14:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ μιλά για τον Γ. ΣΕΦΕΡΗ και τη συναισθηματική κατάστασή του κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας του 1967. Παρουσιάζεται μια φωτογραφία του ποιητή.nn00:45:37:00nΔιάφορα πλάνα από τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του σπιτιού του ΣΕΦΕΡΗ, από αντικείμενα του σπιτιού, τους χώρους του κήπου, τον περιβάλλοντα χώρο του. Ακούγεται ο ποιητής να διαβάζει την αντιδικτατορική «ΔΗΛΩΣΗ» του, που δημοσίευσε τον ΜΑΡΤΙΟ του 1969.nn00:48:41:00nΠλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, ποιητή. Αναφέρει άποψη που διατύπωσε ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ για το πότε θεωρεί ότι πρέπει να σταματά κάποιος την ποίηση και συγκινημένος μιλά για το θάνατο που πρόλαβε τον ποιητή. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του Γ. ΣΕΦΕΡΗ με τη γυναίκα του ΜΑΡΩ.nn00:49:19:00nΕναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών από τη νεκρική πομπή που συνόδευσε τον Γ. ΣΕΦΕΡΗ στην τελευταία του κατοικία.nn00:49:55:00nΗ ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ καθισμένη στην αναπαυτική πολυθρόνα της δίπλα σε μια βιβλιοθήκη. Αναφέρει πώς βίωσε τη μέρα της κηδείας.nn00:50:04:00nΠλάνο του ημερολογίου της ΜΑΡΩΣ ΣΕΦΕΡΗ και εικόνες από το σπίτι και τα αντικείμενα που δείχνουν τη μοναξιά της.nn00:50:22:00nΠλάνο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ, καθηγητή Πανεπιστημίου, στο γραφείο του μπροστά σε μια βιβλιοθήκη. Μιλά για τον πολίτη και πνευματικό άνθρωπο ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ.nn00:50:50:00nΑσπρόμαυρες φωτογραφίες του Γ. ΣΕΦΕΡΗ μόνου, με τον ΜΑΚΑΡΙΟ της ΚΥΠΡΟΥ, με τη γυναίκα του ΜΑΡΩ. Ο αφηγητής μιλά για την πολιτική και όχι κομματική άποψη του πολίτη Γ. ΣΕΦΕΡΗ.nn00:51:22:00nΠλάνο του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να κάθεται σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά στη βιβλιοθήκη του σπιτιού του. Αναφέρεται στην παρουσία και προσφορά του Γ. ΣΕΦΕΡΗ.nn00:51:45:00nΠλάνο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ, καθηγητή Πανεπιστημίου, στο γραφείο του μπροστά σε μια βιβλιοθήκη. Αναφέρεται στην ιδιότητα που διέπει το έργο του ΣΕΦΕΡΗ ως σχέση ΑΝΘΡΩΠΟΥ και ΕΡΓΟΥ και εξηγεί πως ο Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ συνιστά παράδειγμα με την τέχνη του.nn00:52:08:00nΕναλλαγή φωτογραφιών του Γ. ΣΕΦΕΡΗ μόνου, με τη γυναίκα του ή με φίλους. Ακούγεται ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ να ολοκληρώνει τη διατύπωση της άποψής του για τον ποιητή. Ενώ συνεχίζεται η παρουσίαση των φωτογραφιών αυτών, ακούγεται η φωνή του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ που μιλά για τις αρετές που, κατά τη γνώμη του, χαρακτήριζαν το Γ. ΣΕΦΕΡΗ και, βέβαια, διέπουν όλο το έργο του.nn00:53:09:00nΠλάνο του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Συνεχίζει τη διατύπωση των σκέψεών του για το έργο και την ποιητική παρουσία του Γ. ΣΕΦΕΡΗ κάνοντας αναφορά στα έργα του «ΣΤΡΟΦΗ», «ΣΤΕΡΝΑ», «ΕΡΩΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ», «ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ» και στην προσφορά του συνόλου του έργου του ΣΕΦΕΡΗ στις γενιές που θα τον διαδεχτούν.nn00:53:54:00nΠλάνο του ΓΙΩΡΓΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, ποιητή. Αναφέρει την έκφραση του ποιητή «ασκήθηκα σε όλη τη ζωή μου πώς να σωπαίνω», αλλά και τη χάρη που θεωρεί ότι χρωστάμε στον ποιητή. Παρεμβάλλονται φωτογραφία και η ξυλογραφία-πορτρέτο του ποιητή ενώ ακούγεται και απόσπασμα από ένα μοιρολόγι.nn00:54:52:00nΠλάνα από βραχονησίδες που διακρίνονται στο γαλάζιο της θάλασσας, ενώ μικρά καΐκια πλέουν στο πέλαγος. Ακούγεται απόσπασμα από μοιρολόγι που διακόπτεται, όταν ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του ΣΕΦΕΡΗ.nn00:56:28:00nΤίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ποίηση, Νόμπελ Λογοτεχνίας, ποιητής
Αναφορές
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ποιητής
ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ, σύζυγος Γιώργου Σεφέρη
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ποιητής
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΞΥΔΗΣ, πρέσβης επί τιμή
ΓΙΩΡΓΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ, ποιητής
«ΣΤΡΟΦΗ», ποιητική συλλογή
«ΑΡΝΗΣΗ», ποίημα
«ΣΤΕΡΝΑ», ποίημα
«ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ», ποίημα
«ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ», ποίημα
«ΚΙΧΛΗ», ποίημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΠΟΡΟΣ, ΟΙΚΙΑ «ΓΑΛΗΝΗ»
ΑΣΙΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ, ΣΜΥΡΝΗ, ΣΚΑΛΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΙΠΙΔΗΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΗΡΩ ΣΓΟΥΡΑΚΗ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΤΟΥΛΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ
ΤΟΥΛΑ ΣΚΙΚΟΥ
Αφηγητής:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΓΛΗΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΑΝΝΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
Μουσική επιμέλεια:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΝΙΚΟΣ ΠΕΤΑΝΙΔΗΣ
Καλλιτεχνική Επιμέλεια:
ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΥΛΙΑΤΗΣ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Ήχος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
Ηλεκτρολόγος:
ΝΙΚΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Σύμβουλος εκπομπής:
ΚΩΣΤΑΣ Γ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Βοηθός οπερατέρ:
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΡΟΥΞΗΣ
Τρυκέζα:
ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΔΑΜΑΚΗΣ
Κινηματογραφικά Εργαστήρια:
CINEMAGIC L.C.
Ευχαριστούμε για τη βοήθεια που προσέφεραν στη δημιουργία της εκπομπής:
τη ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
τη Γ.Γ.Τ.Π.
τον κ. ΚΩΣΤΑ ΠΑΡΑΣΧΟ
τον κ. ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
τον κ. ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟ
και την κ. ΜΑΡΩ ΣΕΦΕΡΗ
Ευχαριστούμε και το τμήμα:
Film Unit International Departent of the Swedish Broadcasting Company.
Οι φωτογραφίες της κατοχής είναι από τον «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ».
Η φωνή του Γ.ΣΕΦΕΡΗ είναι από ηχογραφήσεις της «ΛΥΡΑ», του Πανεπιστημίου HARVARD και του BBC.
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:57:46:13
Φορμά, Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
04/10/2011