ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ
0000008539
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον συγγραφέα ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000008539
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2004
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ με θέμα τη ζωή και το έργο σημαντικών Ελλήνων λογοτεχνών και την προσφορά τους στην πνευματική ζωή του τόπου. Η εκπομπή αναφέρεται στον συγγραφέα ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η σειρά εκπομπών «ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ» του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ παρουσιάζει εξέχοντες έλληνες λογοτέχνες και ποιητές που με το έργο τους και την προσωπικότητά τους επηρρέασαν την πολιτική, κοινωνική και πολιτισμική ζωή της εποχής τους. Ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ, ένας από τους σημαντικότερους πεζογράφους και κριτικούς στη νεότερη Ελλάδα είναι η προσωπικότητα που απασχολεί την συγκεκριμένη εκπομπή. Γεννήθηκε στη ΣΥΡΟ, συνεργάστηκε με τον ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΒΙΚΕΛΑ στην έκδοση εβδομαδιαίας χειρόγραφης εφημερίδας και σπόυδασε στο ΒΕΡΟΛΙΝΟ όπου μετέβη προκειμένου να θεραπευθεί από την βαρηκοΐα. Στην ΑΘΗΝΑ όπου εγκαταστάθηκε οριστικά ανέπτυξε έντονη κοινωνική ζωή, δημοσιογραφική και συγγραφική δραστηριότητα. Χρησιμοποιεί πλήθος ψευδωνύμων πρωτοφανές για την ελληνική πεζογραφία της εποχής. Χαρακτηριστικό είναι το ψευδώνυμο «ΑΣΜΟΔΑΙΟΣ» που χρησιμοποίησε από τη θέση του αρχισυντάκτη της ομώνυμης σατιρικής εφημερίδας. Το 1866 δημοσιεύει το πολύκροτο μυθιστόρημα «ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ» που προκάλεσε σάλο στην ΑΘΗΝΑ της εποχής και τον αφορισμό του συγγραφέα από την Ιερά Σύνοδο. Ο αφηγητής παραθέτει πληροφορίες για την δημοσιογραφική δράση του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, τη συνεργασία του με τις γαλλόφωνες εφημερίδες LA GRECE και L’ INDEPENDENCE HELLENIQUE, την πολιτική του τοποθέτηση και την υποστήριξή του στον ΧΑΡΙΛΑΟ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, την απώλεια της περιουσίας του στο χρηματιστήριο. Η φιλολογική διαμάχη του με τον ΑΓΓΕΛΟ ΒΛΑΧΟ παραμένει πολύ καιρό στην επικαιρότητα της εποχής, παίρνει μεγάλες διαστάσεις και αποτελεί θέμα συζήτησης στους αθηναϊκούς κύκλους. Υπογραμμίζεται η ένθερμη υποστήριξή του στη δημοτική γλώσσα ενώ ο ίδιος γράφει σε αυστηρή καθαρεύουσα, σχεδόν αρχαΐζουσα. Ωστόσο, η γλώσσα σε συνδυασμό με το ευρηματικό και σπινθηροβόλο ύφος του καθιστούν το έργο του διαχρονικό. Παράλληλα, προβάλλεται πλούσιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό καθώς και πανεπιστημιακοί καθηγητές και μελετητές του έργου του που συμβάλλουν στην αποκωδικοποίηση και κατανόηση της προσωπικότητας και του έργου του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:00:00nΤίτλοι αρχήςnn00:01:10:00nΠροτομή του συγγραφέα και κριτικού ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ μπροστά από το ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ του Δήμου Ερμουπολέως στη ΣΥΡΟ. Διαδοχικές εικόνες από το λιμάνι της ΣΥΡΟΥ, τους ΤΡΕΙΣ ΜΥΛΟΥΣ στη ΧΙΟ, απεικόνιση της ΧΙΟΥ, πορτρέτο του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΡΟΪΔΗ και της ΚΟΡΝΗΛΙΑΣ ΡΟΪΔΗ, το γένος ΡΟΔΟΚΑΝΑΚΗ, γονείς του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, χειρόγραφες σημειώσεις, πλάνα από την ΜΠΡΑΪΛΑ της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ και το ελληνικό σχολείο στην ΟΔΗΣΣΟ της ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ παραθέτει βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα.nn00:02:13:00nΑπεικόνιση του ΕΜΜ. ΡΟΪΔΗ σε εφηβική ηλικία, φωτογραφίες του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΒΙΚΕΛΑ, της ΠΥΛΗΣ του ΒΡΑΔΕΜΒΟΥΡΓΟΥ στο ΒΕΡΟΛΙΝΟ και κεντρικών δρόμων της πόλης, πλάνο από τον Ι. Ν. του ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ της ΘΕΟΤΟΚΟΥ στη ΜΠΡΑΪΛΑ της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ, χειρόγραφες σημειώσεις, απόσπασμα στα γαλλικά που αναφέρεται στον ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΡΕΝΕ ΣΑΤΩΒΡΙΑΝΔΟ, «RANCOIS RENE CHATEAUBRIAND», και σκίτσο με την προσωπογραφία του, πλάνα από έρημο, πρωτοσέλιδο της ΑΥΓΗΣ, φωτογραφία του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΡΟΪΔΗ, αδερφού του συγγραφέα ο οποίος αναλαμβάνει την οικογενειακή επιχείρηση στην ΜΠΡΑΪΛΑ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ μιλάει για τη φοίτηση του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ στο ΛΥΚΕΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗ στη ΣΥΡΟ, την έκδοση εβδομαδιαίας χειρόγραφης εφημερίδας σε συνεργασία με τον ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΒΙΚΕΛΑ, ο οποίος εκείνη την εποχή δημοσίευσε σε μετάφραση την «ΕΣΘΗΡ» του ΡΑΚΙΝΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στις σπουδές του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ στο ΒΕΡΟΛΙΝΟ και στην βαρηκοΐα του που τον ταλαιπώρησε σε όλη του τη ζωή, στη μετάβασή του στην ΜΠΡΑΪΛΑ της ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ όπου εργάστηκε στο εμπορικό γραφείο του θείου του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΡΟΔΟΚΑΝΑΚΗ, στην επιστροφή του στην ΑΘΗΝΑ και στην ενασχόλησή του με τα γράμματα. Το 1860 μεταφράζει το «ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ» του FRANCOIS RENE CHATEAUBRIAND, ένα χρόνο αργότερα χάνει τον πατέρα του και τον ίδια χρονιά δημοσιογραφεί στην «ΑΥΓΗ».nn00:03:55:00nΑπεικόνιση της αποβίβασης του βασιλικού ζεύγους ΌΘΩΝΑ και ΑΜΑΛΙΑΣ από το πλοίο «ΑΜΑΛΙΑ» για να επιβιβασθεί στο «ΣΚΥΛΛΑ» που τους μετέφερε στη ΒΕΝΕΤΙΑ, απεικόνιση του πολιτικού ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΗ και του βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ, φωτογραφίες του γάλλου ποιητή ΚΑΡΟΛΟΥ ΠΙΕΡ ΜΠΩΝΤΛΑΙΡ του ρώσου συγγραφέα ΦΙΟΝΤΟΡ ΜΙΧΑΗΛΟΒΙΤΣ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ περιγράφει τις πολιτικές εξελίξεις στην ΕΛΛΑΔΑ μετά την παραίτηση του βασιλιά ΟΘΩΝΑ, την περιήγηση του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ στην Ευρώπη που του έδωσε τη δυνατότητα να συστήσει στο ελληνικό κοινό εξέχουσες μορφές της παγκόσμιας λογοτεχνίας.nn00:04:21:00nΟ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, καθηγητής ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, στο γραφείο του επισημαίνει την οξυδέρκεια του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ και την πρόδηλη απόκλισή του από την επικρατούσα άποψη της εποχής.nn00:04:45:00nΠαρουσιάζεται άρθρο του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ στην εφημερίδα και πρωτοσέλιδο της «ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ». Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ, καθηγητής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, στο γραφείο του αναφέρεται στους τρόπους με τους οποίους υπόγραφε ή δεν υπόγραφε τα κείμενά του ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ και σημειώνει ότι η χρήση πλήθους ψευδωνύμων από τον συγγραφέα θεωρείται πρωτοφανής για την ελληνική πεζογραφία της εποχής.nn00:05:44:00nΕξώφυλλα διαφόρων εκδόσεων του λογοτεχνικού έργου του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ «ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ». Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ κάνει λόγο για το πολύκροτο μυθιστόρημα. Η ΜΑΡΙΑ ΚΑΚΑΒΟΥΛΙΑ, Επ. Καθηγήτρια ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, στο σαλόνι του σπιτιού της μιλάει για την «ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ» που δημοσιεύτηκε το 1866 και το σκάνδαλο που προκάλεσε στην ΑΘΗΝΑ της εποχής. Φωτογραφία ασπρόμαυρη από την παλιά ΑΘΗΝΑ. Ο αφηγητής σημειώνει τον αφορισμό του συγγραφέα από την Ιερά Σύνοδο εξαιτίας της αθυρόστομης γλώσσας που χρησιμοποίησε στο μυθιστόρημά του και την απάντησή του στους πολέμιους με τις «ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ ΕΝΟΣ ΑΓΡΙΝΙΩΤΟΥ».nn00:07:03:00nΑπεικόνιση του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, χειρόγραφες σημειώσεις του Α. Μ. ΑΝΔΡΕΑΔΗ, φωτογραφίες με κεντρικούς δρόμο και νεοκλασικά κτήρια της παλιάς ΑΘΗΝΑΣ, από θεατρικές παραστάσεις της εποχής, φωτογραφία κεντρικού θεάτρου της ΑΘΗΝΑΣ, εξώφυλλο της μελέτης του ΚΛΕΩΝΑ ΠΑΡΑΣΧΟΥ για τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, φωτογραφία του συγγραφέα, πλάνο μέρους της βιβλιοθήκης του ΡΟΪΔΗ που φυλάσσεται στην Ακαδημία Αθηνών, σκίτσο του συγγραφέα. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στην κοσμικότητα του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ και διαβάζει απόσπασμα που αφορά στις επιδόσεις του στην κοσμική ζωή σύμφωνα με τον βιογράφο του Α. Μ. ΑΝΔΡΕΑΔΗ. Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ, καθηγητής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ διατυπώνει την άποψη ότι ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ επιλέγει να επικοινωνεί οπτικά με τον κόσμο κι όχι ακουστικά. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα του μελετητή του συγγραφέα ΚΛΕΩΝΑ ΠΑΡΑΣΧΟΥ στο οποίο περιγράφεται η προσωπικότητα και τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.nn00:08:55:00nΦωτογραφίες εποχής από την καθημερινή ζωή. Οι καθηγητές ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ και ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ σχολιάζουν τα αισθήματα που έτρεφε ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ για το γυναικείο φύλο που διαφαίνονται μέσα στο έργο του και αναφέρονται στην ενασχόλησή του με τη δημοσιογραφία. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στη συνεργασία του με τις γαλλόφωνες εφημερίδες «LA GRECE» και «L’ INDEPENDENCE HELLENIQUE» και στην ανάληψη της Διεύθυνσης της «LA GRECE». Παρουσιάζεται φύλλο εφημερίδας.nn00:09:40:00nΟ αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στην κατασκευή του σιδηροδρόμου ΑΘΗΝΑΣ – ΠΕΙΡΑΙΑ και παράλληλα προβάλλονται φωτογραφία από το άνοιγμα της γραμμής και πλάνο με συρμό να κινείται. Φωτογραφία του πολιτικού ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ. Ο αφηγητής κάνει λόγο για την δημιουργία του «Πέμπτου Κόμματος» το 1872. Ο καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ με αφορμή το σχηματισμό Κυβέρνησης από τον ΧΑΡΙΛΑΟ ΤΡΙΚΟΥΠΗ το 1875 σχολιάζει την πολιτική στάση του συγγραφέα. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του πολιτικού ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΗ και του πολιτικού ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ. Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, καθηγητής ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, στο γραφείο του επιβεβαιώνει την πολιτική συμπάθεια του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ προς τον ΧΑΡΙΛΑΟ ΤΡΙΚΟΥΠΗ.nn00:10:28:00nΠλάνο με πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΕΘΝΟΦΥΛΑΞ». Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ μιλάει για την απώλεια της περιουσίας του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ εξαιτίας των «ΛΑΥΡΙΑΚΩΝ», χρηματιστηριακό σκάνδαλο της εποχής και στο ίδιο θέμα αναφέρεται και ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ. Διαδοχικές εικόνες με φύλλα εφημερίδων και απεικόνιση του εθνικού ευεργέτη ΑΝΔΡΕΑ ΣΥΓΓΡΟΥ.nn00:10:46:00nΟ αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στην έκδοση του σατιρικού κοινωνικοπολιτικού φύλλου «ΑΣΜΟΔΑΙΟΣ», παρεμβάλλεται εικόνα με πρωτοσέλιδο της εφημερίδας, καθώς και χειρόγραφες σημειώσεις. Ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ και ο καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ κάνουν αναφορά σε σχόλια του Μ. ΑΝΔΡΕΑΔΗ που αφορούν στον «ΑΣΜΟΔΑΙΟ» και στον ρόλο του στο πολιτικό πλαίσιο της εποχής. Σχολιάζουν και αναλύουν τη σχέση του συγγραφέα με την πολιτική.nn00:12:24:00nΕικόνα με φύλλα της «ΕΣΤΙΑΣ» και του φιλολογικού περιοδικού «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ» όπου ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ συμμετείχε στη συντακτική επιτροπή και των δύο. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στη φιλολογική διαμάχη του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ με τον ΑΓΓΕΛΟ ΒΛΑΧΟ και στα αίτια αυτής, καθώς και στο κείμενο «ΓΕΝΝΗΘΗΤΩ ΦΩΣ» το 1878 στο οποίο διασαφηνίζεται η πολιτική του τοποθέτηση. Γίνεται επίσης αναφορά στην έκδοση του «ΡΑΜΠΑΓΑ». Παράλληλα, παρουσιάζονται διαδοχικές εικόνες με την προτομή του ποιητή ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ στη ΝΙΚΙΑΝΑ ΛΕΥΚΑΔΑΣ, σελίδες από τη μελέτη του Μ. ΑΝΔΡΕΑΔΗ, φωτογραφία του πολιτικού ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΔΗΛΙΓΙΑΝΝΗ.nn00:13:09:00nΟ καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ στο γραφείο του αναφέρεται στα ενυπόγραφα από τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ με ψευδώνυμο κείμενα του «ΡΑΜΠΑΓΑ» και στο ζήτημα των ψευδωνύμων, όπως αυτό παρουσιάζεται από τον Μ. ΑΝΔΡΕΑΔΗ ο οποίος τον παραλληλίζει στο θέμα αυτό με τον Γάλλο Διαφωτιστή ΒΟΛΤΑΙΡΟ, φιλολογικό ψευδώνυμο του ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΜΑΡΙΑ ΑΡΟΥΕ. Ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ μιλάει για τις επιρροές του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ από τον Διαφωτισμό, τον δάσκαλό του Γένους ΑΔΑΜΑΝΤΙΟ ΚΟΡΑΗ, τον δάσκαλο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΑΣΩΠΙΟ. Κατατάσσει τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ σε μια ομάδα λογίων που προσεγγίζουν τα θέματά τους επηρεασμένοι από τον θετικισμό και τον επιστημονισμό της εποχής, γεγονός που διαφαίνεται και στο έργο «ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ». Ο καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ δίνει έμφαση στα ψευδώνυμα του συγγραφέα που αναφέρονται στον διάβολο, κάνει αναφορές στον γάλλο μυθιστοριογράφο ΑΛΑΙΝ-ΡΕΝΕ ΛΕΣΑΖ για να εξηγήσει την χρήση του ψευδώνυμου «Ασμοδαίος». Μιλάει για το καθεστώς «εφημεριδοκρατίας» που επικρατούσε στη διάρκεια του 18ου αιώνα που έδωσε αφορμή στον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ να γράψει άρθρο που πραγματεύεται αυτό το θέμα και ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ επισημαίνει την απέχθεια του συγγραφέα για την πολιτική και διαβάζει τον ορισμό του για το κόμμα. Παράλληλα, προβάλλονται διαδοχικές εικόνες με πρωτοσέλιδα του «ΡΑΜΠΑΓΑ», του «ΑΣΜΟΔΑΙΟΥ» της «ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ», του «ΑΙΩΝΟΣ», της «ΕΣΤΙΑΣ», της «ΝΕΑΣ ΓΕΝΕΑΣ, φωτογραφία του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ και λογοτεχνικά έργα, απεικόνιση του ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΥ ΚΟΡΑΗ, χειρόγραφες σημειώσεις, ζωγραφικές απεικονίσεις της Κόλασης, ασπρόμαυρες φωτογραφίες και σκίτσα από την καθημερινή ζωή, γελοιογραφία της εποχής, λαϊκή λιθογραφία με τίτλο «Νέον βουλευτήριον Ελλάδος και αντιπροσώπων του 1874 και 1875».nn00:17:46:00nΠρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΑΡΧΙΛΟΧΟΣ». Ο καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ αναφέρεται στην ιδεολογική αστάθεια που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους των γραμμάτων του 19ου αιώνα, ανάμεσά τους και ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ, όπως φαίνεται από άρθρο που συνέταξε μετά την ανατροπή του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ. Στη συνέχεια, ο καθηγητής θέτει ερώτημα σχετικά με την πολιτική τοποθέτησή του συγγραφέα στα έντυπα με τα οποία συνεργαζόταν. Διαδοχικές εικόνες με φωτογραφία του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, γελοιογραφίες εποχής, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΡΑΜΠΑΓΑΣ».nn00:18:56:00nΠλάνο της ΕΘΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ, χειρόγραφες σημειώσεις, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΩΡΑ», απεικονίσεις πόλης, τρένου, πλοιαρίων, νεοκλασικού κτηρίου, πλάνα με συρμούς, χειρόγραφες σημειώσεις του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ μιλάει για την θέση που κατείχε ο συγγραφέας στην ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, αναφέρεται στα δημοσιεύματά του και στη συνεργασία του με την εφημερίδα «ΩΡΑ». Παράλληλα, περιγράφει τα μεγάλα δημόσια έργα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα και μιλάει για την χρεοκοπία που οδήγησε σε αυτοκτονία τον αδερφό του συγγραφέα, ΝΙΚΟΛΑΟ, και στο ατύχημα που του συνέβη με αποτέλεσμα να επικοινωνεί με τους οικείους του με σημειώματα που αποτελούν πλέον τμήμα του Αρχείου ΡΟΪΔΗ που φυλάσσεται στην Ακαδημία Αθηνών.nn00:20:40:00nΠρωτοσέλιδο του «ΡΩΜΗΟΥ». Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ κάνει αναφορά στη διαμάχη ΡΟΪΔΗ – ΣΟΥΡΗ. Ο καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ παραθέτει πληροφορίες για τη μεταξύ τους διαμάχη. Προβάλλονται διαδοχικές εικόνες με αποσπάσματα από φύλλα εφημερίδων, γελοιογραφίες, ασπρόμαυρες φωτογραφίες με στιγμιότυπα από κοσμικά γεγονότα και χορεύτριες και απεικόνιση του ΛΟΡΔΟΥ ΜΠΑΪΡΟΝ.nn00:22:41:00nΟ καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, καθηγητής ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, στο γραφείο του μιλάει για την υιοθέτηση στοιχείων από άλλους λογοτέχνες με τα οποία διάνθιζε τα έργα του ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ. Ο καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ αναλύει και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ο συγγραφέας αναδεικνύει καλύτερο ποιητή τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΣΟΥΡΗ και καταδικάζει τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Παράλληλα, προβάλλονται εικόνες με φωτογραφίες του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΗ, του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, λογοτεχνικού κύκλου όπου διακρίνεται ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, χειρόγραφες σημειώσεις.nn00:24:18:00nΔιαδοχικές εικόνες με σελίδες από το έργο του ΓΙΑΝΝΗ ΨΥΧΑΡΗ «ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΟΥ», χειρόγραφες σημειώσεις, σκίτσο του ΓΙΑΝΝΗ ΨΥΧΑΡΗ, εξώφυλλο από «ΤΑ ΕΙΔΩΛΑ», τα «ΣΥΡΙΑΝΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ» του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, πλάνο του Δημαρχιακού Μεγάρου στην ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ και της οικίας του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ στο ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ και οι καθηγητές ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ και ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ αναλύουν τη θέση του ΕΜΜΑΝΟΥΛ ΡΟΪΔΗ στο γλωσσικό ζήτημα που είχε ανακύψει, αναφέρονται στη θερμή υποδοχή στο «ΤΑΞΙΔΙ» του ΓΙΑΝΝΗ ΨΥΧΑΡΗ και αποσαφηνίζουν τους λόγους που ώθησαν τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ να υποστηρίξει τον ΓΙΑΝΝΗ ΨΥΧΑΡΗ και άλλους λογίους που έγραφαν τα έργα τους στη Δημοτική. Παραδόξως ο ίδιος, όπως παρατηρεί ο αφηγητής εξακολουθεί να γράφει σε Καθαρεύουσα με εξαίρεση μόνο ένα διήγημα τη «ΜΗΛΙΑ». Ο αφηγητής αναφέρει ότι το 1893 εκδίδεται η μελέτη του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ «ΤΑ ΕΙΔΩΛΑ» που αναφέρεται στο γλωσσικό ζήτημα, ενώ την ίδια εποχή δημοσιεύει τα «ΣΥΡΙΑΝΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ». Κάνει λόγο για το θάνατο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ και λίγα χρόνια αργότερα του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.nn00:26:02:00nΟ καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ στο γραφείο του εξηγεί τους λόγους που καθιστούν το έργο του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ διαχρονικό και κάνει λόγο για τον ρόλο που οφείλει να έχει ο διανοούμενος της εκάστοτε εποχής. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνο της βιβλιοθήκης του ΡΟΪΔΗ που φυλάσσεται στην Ακαδημία Αθηνών, έγγραφο του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, χειρόγραφες σημειώσεις.nn00:27:00:00nΟ καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ σκιαγραφεί την πολιτική τοποθέτηση του συγγραφέα και την αναλύει. Παράλληλα, προβάλλονται διαδοχικές εικόνες με πρωτοσέλιδα των εφημερίδων «ΤΟ ΑΣΤΥ», «ΣΚΡΙΠ», «ΕΜΠΡΟΣ», φωτογραφία του Βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α στο πρωτοσέλιδο της «ΕΣΤΙΑΣ».nn00:28:20:00nΗ καθηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΚΑΚΑΒΟΥΛΙΑ στο σαλόνι της χαρακτηρίζει τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ ως «νηφάλιο διανοούμενο με καυστικό ύφος» και ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ του αποδίδει τα χαρακτηριστικά που οφείλει να έχει ο «πραγματικά διανοούμενος». Παράλληλα, παρουσιάζονται διαδοχικές εικόνες με πρωτοσέλιδα των εφημερίδων «ΑΛΗΘΕΙΑ» και «ΡΑΜΠΑΓΑΣ».nn00:29:08:00nΟι καθηγητές ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ και ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ αναλύουν την αλλαγή στην πολιτική στάση του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ και επισημαίνουν την ασυμβίβαστη κριτική που ασκούσε στην εξουσία και τις επιπτώσεις που είχε. Διαδοχικές εικόνες με πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΡΑΜΠΑΓΑΣ», ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΠΑΛΙΑΣ ΒΟΥΛΗΣ, η ελαιογραφία του Ν. ΟΡΛΩΦ όπου απεικονίζεται το ελληνικό κοινοβούλιο με τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας ΧΑΡΙΛΑΟ ΤΡΙΚΟΥΠΗ να κηρύσσει πτώχευση, απεικόνιση του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ, φωτογραφία της βασιλικής οικογένειας του ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α, γελοιογραφίες της εποχής που σατιρίζουν την πολιτική του ΤΡΙΚΟΥΠΗ, πρωτοσέλιδο του «ΕΣΠΕΡΟΥ» με απεικόνιση του βασιλικού ζεύγους.nn00:30:45:00nΔιαδοχικές εικόνες με διαφορετικές εκδόσεις του έργου «ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ», πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΕΘΝΟΦΥΛΑΞ», χειρόγραφες σημειώσεις, ζωγραφικές απεικονίσεις προσώπων της παπικής εκκλησίας και μεσαιωνικών θεμάτων, πλάνο με τη βιβλιοθήκη του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, έγγραφο της ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ που καταδικάζει το λογοτεχνικό έργο, φωτογραφία του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ και η καθηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΚΑΚΑΒΟΥΛΙΑ σχολιάζουν τη σύγχυση και το σάλο που προκάλεσε στους κόλπους της καθολικής εκκλησίας η έκδοση της «ΠΑΠΙΣΣΑΣ ΙΩΑΝΝΑΣ» το 1866, έργο που αργότερα χαρακτηρίστηκε από τον δημιουργό του «νεανικό αμάρτημα», τις ενέργειες στις οποίες προέβη η εκκλησία προκειμένου να προφυλάξει «την ψυχική και σωματική υγεία του αναγνώστη». Αναφέρονται στις προθέσεις του συγγραφέα, στα στοιχεία και τις πηγές που χρησιμοποίησε στο μυθιστόρημά του, στην πλοκή του, στις μετέπειτα επανεκδόσεις και μεταφράσεις του έργου και στην απήχηση που έχει το μυθιστόρημα και στα νεότερα χρόνια στην Ελλάδα και τον εξωτερικό. Μιλούν για τη στάση των κριτικών απέναντι στο βιβλίο με ιδιαίτερη έμφαση στη νεκρολογία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ.nn00:34:36:00nΔιαδοχικές εικόνες με φωτογραφία του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΑΥΓΗ», ασπρόμαυρη απεικόνιση της παλιάς ΑΘΗΝΑΣ, απεικόνιση του ποιητή ΑΝΔΡΕΑ ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΥ, έγγραφο του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΩΝ «ΦΙΛΟΜΑΘΩΝ», χειρόγραφες σημειώσεις. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ παραθέτει πληροφορίες για τις «ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΑΓΡΙΝΙΩΤΟΥ» οι με τις οποίες ο συγγραφέας απαντά στους επικριτές του. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από απάντηση που είχε δημοσιευτεί στην «ΑΥΓΗ», αναφέρεται στον αφορισμό του ΑΝΔΡΕΑ ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΥ και διαβάζει απόσπασμα από τη μελέτη του Α. Μ. ΑΝΔΡΕΑΔΗ που σχολιάζει την αντιμετώπιση του συγγραφέα από το κατεστημένο. Η καθηγήτρια ΜΑΡΙΑ ΚΑΚΑΒΟΥΛΙΑ μιλάει για το ύφος του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.nn00:37:03:00nΧειρόγραφες σημειώσεις πλάνο από το λιμάνι της ΣΥΡΟΥ, εξώφυλλο του περιοδικού «ΑΙΟΛΙΚΟΣ ΑΣΤΗΡ», της εφημερίδας «ΤΟ ΑΣΤΥ», απεικονίσεις της ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στην ενασχόληση του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ με τη διηγηματογραφία σε μεγάλη ηλικία για βιοποριστικούς λόγους και παραθέτει πληροφορίες για τη θεματολογία των διηγημάτων του και που αποσκοπεί κάθε φορά. Μιλάει για το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα του ύφους του συγγραφέα, την «ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΣΥΡΙΑΝΟΥ ΣΥΖΥΓΟΥ» και ερμηνεύει τις λέξεις που αποτελούν τον τίτλο.nn00:38:34:00nΔιαδοχικές εικόνες με εξώφυλλο της εφημερίδας «ΕΜΠΡΟΣ», απεικονίσεις που αφορούν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, εξώφυλλο της «ΕΣΤΙΑΣ»,χειρόγραφες σημειώσεις του ΡΟΪΔΗ, απεικόνιση της παλιάς ΑΘΗΝΑΣ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟΥ (ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ), ασπρόμαυρες φωτογραφίες από κεντρικό δρόμο της παλιάς ΑΘΗΝΑΣ και από εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής και αθλητών που συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες, φωτογραφία του Ολυμπιονίκη πρωταθλητή από την ΠΑΤΡΑ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΤΟΦΑΛΟΥ στο αγώνισμα της «ανυψώσεως δι αμφοτέρων των χειρών». Πλάνα ασπρόμαυρα του ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟΥ (ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ), του έλληνα ολυμπιονίκη μαραθωνοδρόμου ΣΠΥΡΟΥ ΛΟΥΗ, σύγχρονα πλάνα συμμετεχόντων σε αγώνα δρόμου. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στην ενασχόληση του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ με τη δημοσιογραφία και σχολιάζει το ύφος των κειμένων του, ιδιαίτερα αυτά που αφορούσαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896 που δημοσιεύτηκαν στην «ΕΣΤΙΑ». Ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ επισημαίνει τις παρατηρήσεις του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ σχετικά με τον ανούσιο εξωραϊσμό της πόλης των ΑΘΗΝΩΝ και ο αφηγητής διαβάζει αντίστοιχα αποσπάσματα.nn00:41:21:00nΧειρόγραφες σημειώσεις, μελέτη του καθηγητή ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗ με τίτλο «ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΚΑΙ Η ΠΟΙΗΣΗ», φωτογραφία του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ, του ΑΓΓΕΛΟΥ ΒΛΑΧΟΥ, προτομή του λογοτέχνη ΙΑΚΩΒΟΥ ΠΟΛΥΛΑ και σκίτσο του συγγραφέα ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΖΑΜΠΕΛΙΟΥ, φύλλα εφημερίδων, εξωτερικό και εσωτερικό πλάνο του «Φ. Ο. Σ. ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ», πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ». Ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ περιγράφει την εικόνα που είχε δημιουργήσει ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ και σημειώνει την πνευματική διαμάχη του με τον ΑΓΓΕΛΟ ΒΛΑΧΟ. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ παραθέτει πληροφορίες για την περιβόητη διαμάχη και επικεντρώνει στα βασικά σημεία της διαφωνίας των δυο λογοτεχνών, γεγονός που πήρε μεγάλες διαστάσεις και αποτέλεσε θέμα συζήτησης στους αθηναϊκούς κύκλους.nn00:44:13:00nΑσπρόμαυρες φωτογραφίες εποχής με θαμώνες καφενείων, του ΑΓΓΕΛΟΥ ΒΛΑΧΟΥ, απεικόνιση του λογίου ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΡΙΖΟΥ ΡΑΓΚΑΒΗ, ασπρόμαυρη φωτογραφία του λογοτέχνη ΙΩΑΝΝΗ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, γνωστότερου ως ΖΑΝ ΜΟΡΕΑΣ, εξώφυλλο του έργου του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ «ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ ΑΣΜΑΤΑ». Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ επισημαίνει ότι οι συζητήσεις που λαμβάνουν χώρα στην ΑΘΗΝΑ αφορούν στον ρωσοτουρκικό πόλεμο και στα ερωτήματα που προέκυψαν από την πνευματική διαμάχη μεταξύ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΒΛΑΧΟΥ. Αναφέρει τους πνευματικούς ανθρώπους που τάχθηκαν με τη μια ή την άλλη πλευρά εφόσον απέβλεπαν σε διαφορετικούς σκοπούς και ωθούνταν από διαφορετικά κίνητρα.nn00:45:04:00nΟ καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ στο γραφείο του εξηγεί τους λόγους που ωθούν τους πνευματικούς ανθρώπους του 19ου αιώνα να επιδίδονται σε διαφορετικά είδη λόγου.nn00:45:32:00nΔιαδοχικές εικόνες με ζωγραφικές απεικονίσεις, σκίτσα και γελοιογραφίες που αφορούν σε θέματα της εποχής. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ σημειώνει την ανάγκη του έθνους να ορίσει την ταυτότητά του και τις επιδιώξεις των συγγραφέων. Ο καθηγητής ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ επισημαίνει την ασυμβατότητα της ελληνικής κοινωνίας σε σχέση με την Ευρώπη γεγονός που απασχολεί τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ.nn00:46:10:00nΠρωτοσέλιδα των εφημερίδων «ΤΟ ΑΣΤΥ», «ΕΜΠΡΟΣ», σελίδα του περιοδικού «Ο ΝΟΥΜΑΣ», χειρόγραφες σημειώσεις. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στο γλωσσικό ζήτημα που είχε κορυφωθεί στην εποχή του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ το οποίο λειτουργούσε ανασταλτικά στην εξέλιξη των γραμμάτων και των επιστημών. Περιγράφει την οπτική των οπαδών της Καθαρεύουσας σε αντιπαραβολή με την οπτική των Δημοτικιστών για τη γλώσσα και τη φόρμα που επιδίωκε η κάθε πλευρά να εφαρμόσει. Επισημαίνει ότι ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ ήταν υποστηρικτής της Δημοτικής γλώσσας μολονότι έγραψε στην καθαρεύουσα και διαβάζει απόσπασμα που αφορά στους λόγους που ο συγγραφέας έγραφε σε καθαρεύουσα.nn00:47:36:00nΟ καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ εξηγεί ότι ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ διαχωρίζει το ύφος από τη γλώσσα, αναφέρεται σε παρατηρήσεις του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ σχετικά με το ίδιο ζήτημα. Διαδοχικές εικόνες με χειρόγραφες σημειώσεις, φωτογραφία του ποιητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ και του συγγραφέα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ.nn00:48:10:00nΔιαδοχικές εικόνες με σημειώσεις από το προσωπικό σημειωματάριο του ΡΟΪΔΗ, ελαιογραφία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΡΟΪΛΟΥ με τίτλο «ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ», φωτογραφία από τον κύκλο της εφημερίδας «ΕΣΤΙΑ» (όρθιοι από τα αριστερά προς τα δεξιά: ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΟΣ, Γ. ΚΑΣΔΟΝΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ, και ΓΡ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ. Καθιστοί: Θ. ΒΕΛΙΑΝΝΙΤΗΣ, ΠΕΡΡΗΣ, Ν. Γ. ΠΟΛΙΤΗΣ, ΣΤ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ, ΜΙΚΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ, ΕΜΜ. ΡΟΪΔΗΣ και ΕΜΜ. ΛΥΚΟΥΔΗΣ), ζωγραφικές απεικονίσεις της εποχής. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ αναφέρεται στην κριτική που άσκησε ο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ στην πολιτική ζωή, στη συλλογική ηθική συμπεριφορά, στη λογοτεχνία και στην τέχνη, αναφέρει τα λόγια του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΡΟΣΙΝΗ για τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ που διασαφηνίζουν την αμφίθυμη σχέση του με τη λογοτεχνική γενιά του 1880 και διαβάζει απόσπασμα με επικριτικά σχόλια του συγγραφέα για τη λογοτεχνική γενιά.nn00:49:46:00nΔιαδοχικές εικόνες με φύλλο εφημερίδας, ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ. Ο καθηγητής ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ σημειώνει την απαισιοδοξία του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ για το μέλλον της Ελλάδας που είναι διάχυτη στην επιστολή που έγραψε στον ανιψιό του ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΕΤΡΟΚΟΚΚΙΝΟ της οποίας διαβάζει απόσπασμα. Ο αφηγητής ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ επισημαίνει τα χαρακτηριστικά της γλώσσας και του ύφους του ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗ που καθιστούν το έργο του διαχρονικό.nn00:50:49:00nΤίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ, βιογραφία, συγγραφείς, λογοτεχνία, λογοτέχνες, πεζογραφία, γλωσσικό ζήτημα
Αναφορές
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ, συγγραφέας
«ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ», μυθιστόρημα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, καθηγητής Πάντειου Πανεπιστημίου
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΥΛΑΣ, καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
ΜΑΡΙΑ ΚΑΚΑΒΟΥΛΙΑ, επίκουρος καθηγήτρια Πάντειου Πανεπιστημίου
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
ΑΛΕΞΗΣ ΠΟΝΣΕ
Αφήγηση:
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ
Κείμενο:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Οργάνωση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΡΑΤΙΜΟΣ
Μουσική τίτλων:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ – ΜΠΑΧ
Μοντάζ – μιξάζ:
ΟΡΣΑΛΙΑ ΚΑΤΑΚΗ
Σκηνοθεσία:
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Τεχνική επεξεργασία – μηχανήματα:
PPV Π. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Α. Ε.
Ήχος:
STUDIO ERA
TONE STUDIO
Συνεργάσθηκαν:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΕΛΚΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΓΚΟΥΛΗΣ
Έρευνα:
ΣΟΦΙΑ ΔΗΜΟΥΛΑ
Συνεργάτες εξωτερικού:
RADU GAINA
NIYAZI DALYANCI
Προμήθεια αρχειακού υλικού:
ΙΣΤΟΡΙΚΟ & ΚΙΝ/ΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΕΡΑ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΡΩΣΙΑΣ
RTR
ΚΡΑΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
το Ε. Λ. Ι. Α
το Ε. ΚΕ. ΒΙ
τη ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
την ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Την ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ που έθεσε στη διάθεσή μας το ΑΡΧΕΙΟ ΡΟΪΔΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:52:34:08
Φορμά, Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009