0000006633
Αφιέρωμα στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, το μαντείο της Δωδώνης, τη Δήλο, τους θεούς Δία, Διόνυσο και Απόλλωνα και τους μύθους των Ελλήνων.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006633
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΔΕΛΦΟΙ, ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Χρονολογία Παραγωγής
2005
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Αφιέρωμα στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, το μαντείο της Δωδώνης, τη Δήλο, τους θεούς Δία, Διόνυσο και Απόλλωνα και τους μύθους των Ελλήνων.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η ιστορία του μαντείου των Δελφών και η σύνδεσή του με το μαντείο της Δωδώνης, τη Δήλο, τους θεούς ΔΙΑ, ΔΙΟΝΥΣΟ και ΑΠΟΛΛΩΝΑ και τους μύθους των Ελλήνων. Αναφέρεται ο ομφαλός ως τελετουργικό σύμβολο, οι γιορτές και οι αγώνες που θέσπισε ο θεός ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ-τα Σεπτήρια και τα Πύθια – η Ιερά Οδός, τα κτίσματα των Θησαυρών, η ΠΡΟΝΑΙΑ ΑΘΗΝΑ, οι τελετές κάθαρσης των προσκυνητών αλλά και της ΠΥΘΙΑΣ, η Κασταλία Πηγή, ο τρόπος με τον οποίο δίνονταν οι χρησμοί, καθώς και οι μύθοι που συνδέονται με το μαντείο των Δελφών. Γίνεται αναφορά στο μύθο των Μαινάδων και τη λατρεία του Διονύσου, παραλληλίζοντας τις τελετές με τα σημερινά Αναστενάρια του Λαγκαδά. Τέλος, η αφηγήτρια αναφέρεται στο θέατρο και ερμηνεύει τη μετάβαση από τις θρησκευτικές τελετές στις θεατρικές παραστάσεις τον 5ο και τον 4ο π. Χ. αιώνα.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:07:00nΤίτλοι αρχής.nn00:01:01:00nΠροβολή αρχαιολογικού χώρου από ψηλά, καθώς η αφηγήτρια μάς εισάγει στο θέμα.nn00:01:55:00nΆγαλμα του ΔΙΑ ή ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ ΤΟΥ ΑΡΤΕΜΙΣΙΟΥ πλάνα του αρχαιολογικού χώρου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη συγγένεια του ΑΠΟΛΛΩΝΑ και του ΔΙΟΝΥΣΟΥ.nn00:03:04:00nΠλάνο σε πουλιά.nn00:03:25:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου από ψηλά. Αφηγήτρια αναφέρει, ότι οι ΔΕΛΦΟΙ στον χάρτη που σχεδίασε ο ΑΝΑΞΙΜΑΝΔΡΟΣ ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ τον 6ο πΧ αιώνα, απεικονίζονταν στο κέντρο της γης.nn00:03:45:00nΤο άγαλμα του ΔΙΑ ή ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ ΤΟΥ ΑΡΤΕΜΙΣΙΟΥ, πλάνα του αρχαιολογικού χώρου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο μύθο που θέλει τον ίδιο τον ΔΙΑ να ορίζει τους ΔΕΛΦΟΥΣ ως το κέντρο της γης.nn00:04:19:00nΠλάνα του ΟΜΦΑΛΟΥ της ΓΗΣ και του αρχαιολογικού χώρου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον ΟΜΦΑΛΟ.nn00:04:53:00nΜαρμάρινα αγάλματα, αρχαιολογικός χώρος. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο θεό ΑΠΟΛΛΩΝΑ ως ΘΕΟ ΤΗΣ ΑΡΜΟΝΙΑΣ.nn00:05:21:00nΠλάνα από ψηλά του αρχαιολογικού χώρου και της ΙΕΡΑΣ ΟΔΟΥ, καθώς και πλάνα ανάγλυφων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα κτίσματα των ΘΗΣΑΥΡΩΝ και τους κοινούς μύθους των Ελλήνων.nn00:07:55:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου, καθώς η αφηγήτρια αναφέρει ιστορικά στοιχεία των προκλασικών χρόνων σχετικά με τους ΔΕΛΦΟΥΣ.nn00:09:28:00nΠλάνα αρχαιολογικού χώρου και αναγλύφων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στους μύθους που σχετίζονται με το ΝΕΚΡΟΜΑΝΤΕΙΟ και το ΛΑΒΥΡΙΝΘΟ.nn00:11:45:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου, αναγλύφων και του αρχαίου θεάτρου της ΔΩΔΩΝΗΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο μαντείο της ΔΩΔΩΝΗΣ.nn00:12:42:00nΑγάλματα του ΔΙΑ, τοπία της ΔΗΛΟΥ, αγγεία, ανάγλυφα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στους μύθους που συνδέονται με την ιερή ΔΡΥ, τη ΛΗΤΩ και τη γέννηση του ΑΠΟΛΛΩΝΑ.nn00:15:46:00nΠαραδοσιακός χορός ΓΕΡΑΝΟΣ, τοπία της ΔΗΛΟΥ. Παραδοσιακό τραγούδι. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο χορό ΓΕΡΑΝΟ, την ομοιότητά του με το ΛΑΒΥΡΙΝΘΟ και το μύθο που τον περιβάλλει.nn00:17:15:00nΤΑ ΛΙΟΝΤΑΡΙΑ της ΔΗΛΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο συμβολικό τους χαρακτήρα και τη δύναμη του ΤΟΞΟΦΟΡΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ.nn00:19:11:00nΤο άγαλμα του ΔΙΑ ή ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ ΤΟΥ ΑΡΤΕΜΙΣΙΟΥ και ανάγλυφα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο μύθο που θέλει τον ΑΠΟΛΛΩΝΑ να βοηθάει τον πατέρα του ΔΙΑ στην εγκαθίδρυση της αρμονίας, καθώς και στους μύθους που σχετίζονται με την ίδρυση του ΜΑΝΤΕΙΟΥ των ΔΕΛΦΩΝ.nn00:20:09:00nΑγάλματα, γλυπτά εικόνες του ουρανού. Η αφηγήτρια αναφέρεται σε μύθο του ΑΠΟΛΛΩΝΑ και ΠΥΘΩΝΑ και τον συμβολισμό του.nn00:22:45:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα ΣΕΠΤΗΡΙΑ, τα ΠΥΘΙΑ και τον ΟΜΦΑΛΟ ως τελετουργικό σύμβολο.nn00:24:42:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη θέση που είχε ο ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ στους φιλοσοφικούς στοχασμούς του ΠΛΑΤΩΝΑ.nn00:25:17:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ και αγαλμάτων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην ΑΘΗΝΑ και το ιερό της, τις τελετές κάθαρσης των προσκυνητών.nn00:25:56:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ και της ΚΑΣΤΑΛΙΑΣ ΠΗΓΗΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις τελετουργίες κάθαρσης των προσκυνητών αλλά και της ΠΥΘΙΑΣ.nn00:26:55:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον συμβολικό χαρακτήρα της ΙΕΡΑΣ ΟΔΟΥ, στη σοφία του ΑΠΟΛΛΩΝΑ στο συμβολικό χαρακτήρα του αριθμού 7, τα ρητά των 7 σοφών και τη μυστικιστική σημασία του γράμματος Ε.nn00:29:24:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ και αγαλμάτων. Η αφηγήτρια συνεχίζει την αναφορά στις τελετουργίες κάθαρσης των προσκυνητών.nn00:29:45:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο ΑΔΥΤΟ.nn00:30:35:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ. Η αφηγήτρια αναφέρει τον τρόπο με τον οποίο δίδονταν οι χρησμοί, καθώς και την ύπαρξη παλαιότερων μαντείων στην περιοχή των ΔΕΛΦΩΝ.nn00:31:15:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ και ανάγλυφα. Η αφηγήτρια διαβάζει προσευχή της ΠΥΘΙΑΣ από τις ΕΥΜΕΝΙΔΕΣ του ΑΙΣΧΥΛΟΥ.nn00:31:43:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου με συννεφιά. Η αφηγήτρια κάνει μνεία στον σχετικό μύθο που θέλει τον ΑΠΟΛΛΩΝΑ να φεύγει τους Χειμερινούς μήνες για την υπερβόρεια χώρα και τον ΔΙΟΝΥΣΟ να παίρνει τη θέση του στο ιερό των ΔΕΛΦΩΝ.nn00:33:15:00nΑνάγλυφα και παραστάσεις αγγείων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα σύμβολα του θεού ΑΠΟΛΛΩΝΑ.nn00:33:36:00nΑνάγλυφα, παραστάσεις αγγείων πλάνα του ναού. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον ΔΙΟΝΥΣΟ σα συμπληρωματική θεότητα στον ΑΠΟΛΛΩΝΑ και πως αυτό υποδηλώνεται στην αρχιτεκτονική και τη θέση του ναού.nn00:34:32:00nΑνάγλυφα και παραστάσεις αγγείων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα σύμβολα του θεού ΔΙΟΝΥΣΟΥ.nn00:35:15:00nΠλάνα στις πλαγιές του ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ, ανάγλυφα και παραστάσεις αγγείων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις ΜΑΙΝΑΔΕΣ και ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ.nn00:36:02:00nΠλάνα στις πλαγιές του ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ, ανάγλυφα και παραστάσεις αγγείων. Η αφηγήτρια αναφέρει περιγραφές του ΠΛΑΤΩΝΑ σχετικές με τις ΜΑΙΝΑΔΕΣ.nn00:36:46:00nΠλάνα στις πλαγιές του ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ, ανάγλυφα, παραστάσεις αγγείων και πλάνα από τα ΑΝΑΣΤΕΝΑΡΙΑ του ΛΑΓΚΑΔΑ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο ΒΑΚΧΟ, τη τρέλα και τη ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΗ έκστασή του και τη συνδέει με τη σύγχρονη τελετή τα ΑΝΑΣΤΕΝΑΡΙΑ.nn00:39:20:00nΠλάνα στις πλαγιές του ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ, ανάγλυφα, παραστάσεις αγγείων, το άγαλμα του ΔΙΑ ή ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ του ΑΡΤΕΜΙΣΙΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρει διάφορες ονομασίες του θεού ΔΙΟΝΥΣΟΥ και στο μύθο της διπλής γέννησής του από τη ΣΕΜΕΛΗ και το μηρό του ΔΙΑ.nn00:40:40:00nΠλάνα σύγχρονων ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΩΝ τελετών, σπηλαίων και αγαλμάτων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο μεγάλωμα του ΔΙΟΝΥΣΟΥ από τον ΕΡΜΗ και τη συμβολική του σχέση του με το νερό και τη φωτιά.nn00:42:09:00nΠλάνα από τα αναστενάρια και αρχαία γλυπτά. Η αφηγήτρια συνδέει και πάλι τα χριστιανικά ΑΝΑΣΤΕΝΑΡΙΑ με την αρχαία λατρεία του ΔΙΟΝΥΣΟΥ.nn00:44:30:00nΠλάνα από τα αναστενάρια και αρχαία γλυπτά. Η αφηγήτρια συσχετίζει τη λατρεία του ΔΙΟΝΥΣΟΥ με τον ταύρο και την παραλληλίζει με το μύθο του ΜΙΝΩΤΑΥΡΟΥ.nn00:45:40:00nΑγάλματα και ανάγλυφα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα λόγια που είπε ο ΔΙΑΣ στη ΣΕΜΕΛΗ μετά την ένωσή τους, την αρχέγονη ελευθερία και τη λυτρωτική επίδραση του κρασιού πάνω στον άνθρωπο, σύμφωνα με τον Πλούταρχο.nn00:46:46:00nΠλάνα σε αγάλματα και ανάγλυφα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στις ΜΑΙΝΑΔΕΣ, την ιδιοσυγκρασία, τον έρωτά τους και τη σχέση τους με τον ΔΙΟΝΥΣΟ.nn00:47:20:00nΑγάλματα και ανάγλυφα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην ερωτική έλξη, την σεξουαλική πράξη, την έξαψη, το θεϊκό και σαρκικό έρωτα σύμφωνα με τον ΟΜΗΡΟ.nn00:48:05:00nΔιονυσιακή μάσκα και το θέατρο του Διονύσου στην Αθήνα, πλάνα από τα ΑΝΑΣΤΕΝΑΡΙΑ, το αρχαίο ΘΕΑΤΡΟ στους ΔΕΛΦΟΥΣ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο θεό ΔΙΟΝΥΣΟ, τις θεατρικές παραστάσεις και τις τελετουργίες προς τιμήν του, παραλληλίζοντας και πάλι το χορό των ΑΝΑΣΤΕΝΑΡΗΔΩΝ με τις ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ.nn00:49:33:00nΠλάνο αρχαίου θεάτρου από ψηλά. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη μετάβαση από τις θρησκευτικές τελετές στις θεατρικές αναπαραστάσεις τον 5ο και τον 4ο π. Χ. αιώνα.nn00:51:04:00nΠλάνα του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ και αγαλμάτων. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο συμπληρωματικό ζευγάρι ΑΠΟΛΛΩΝ-ΔΙΟΝΥΣΟΣ.nn00:52:14:00nΠλάνο της κοιλάδας των ΔΕΛΦΩΝ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην επιστροφή του ΦΟΙΒΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ στους ΔΕΛΦΟΥΣ κάθε άνοιξη και το άναμμα της ΙΕΡΗΣ ΦΛΟΓΑΣ.nn00:53:28:00nΤίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΔΟΞΑΣΙΕΣ
ΕΟΡΤΑΣΜΟΙ & ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
μυθολογία, θεοί του Ολύμπου, Απόλλωνας, Λητώ, μάντης Τειρεσίας, ομφαλός, ιερό, εορταστικές εκδηλώσεις, μαντείο, χρησμός, θεός Διόνυσος, τελετουργία, παραδοσιακός χορός, αρχαιολογικός χώρος, Σεπτήρια, Πύθια, αναστενάρια, πυροβασία
Αναφορές
ΑΝΑΞΙΜΑΝΔΡΟΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ, προσωκρατικός φιλόσοφος
ΖΩΡΖ ΡΟΥ, ιστορικός
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΦΩΚΙΔΑΣ, ΔΕΛΦΟΙ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΦΩΚΙΔΑΣ, ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΗΠΕΙΡΟΣ, ΝΟΜΟΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ, ΝΕΚΡΟΜΑΝΤΕΙΟ ΑΧΕΡΟΝΤΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΗΠΕΙΡΟΣ, ΝΟΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, ΜΑΝΤΕΙΟ ΔΩΔΩΝΗΣ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ, ΔΗΛΟΣ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΛΑΓΚΑΔΑΣ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΠΩΛ ΜΠΑΡΜΠΑΝΕΓΚΡΑ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΪΤΑΝΟΣ
Σεναριογράφος – κείμενα:
ΠΩΛ ΜΠΑΡΜΠΑΝΕΓΚΡΑ
ΦΕΡΝΑΡ ΣΒΑΡΤΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΣΤΕΦΑΝ ΝΤΕ ΦΑΪ
Μοντέρ:
ΦΛΟΡΑΝΣ ΠΑΛΟΥ
Ηχολήπτης:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
Επιστημονικοί σύμβουλοι:
καθηγητής ΖΑΝΙΝ ΑΝΝΙ
Μετάφραση:
ΛΙΛΙΚΑ ΜΠΙΣΤΗ
Αφήγηση:
ΒΙΚΥ ΚΑΡΕΛΗ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΝΙΚΟΣ ΤΑΜΙΩΛΑΚΗΣ
Ευχαριστίες:
Διεύθυνση αρχαιοτήτων και αναστυλώσεων ΥΠΟ
ΕΟΤ
σμήναρχο ΓΙΩΡΓΟ ΜΕΘΑΝΙΤΗ Διοικητή 359 πτέρυγας μάχης ελικοπτέρων
Εθνολόγο ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΚΟΥΡΗ
Λαογράφο ΔΩΡΑ ΣΤΡΑΤΟΥ
αναστενάρηδες του ΛΑΓΚΑΔΑ
ΤΑΚΗ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:54:59:19
Φορμά, Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
09/10/2011