0000006690
Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ μιλά για τη ζωή και το έργο του. Αναφέρεται στις επιρροές που δέχθηκε και στον τρόπο που εργάστηκε για τη συγγραφή του «Άξιον εστί». Κλείνοντας αναφέρεται στη σχέση του με τους νέους, όπως αυτή διαφαίνεται στο έργο του «ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ».
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006690
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΟΥ ΠΑΛΙ ΟΜΟΙΩΘΗΚΑ, ΤΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1979
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ μιλά για τη ζωή και το έργο του. Αναφέρεται στις επιρροές που δέχθηκε και στον τρόπο που εργάστηκε για τη συγγραφή του «Άξιον εστί». Κλείνοντας αναφέρεται στη σχέση του με τους νέους, όπως αυτή διαφαίνεται στο έργο του «ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ».
Περιγραφή Περιεχομένου
Στην εκπομπή αυτή ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ μιλά λίγο μετά τη βράβευσή του με το Νόμπελ Λογοτεχνίας (1979). Η αφήγησή του ξεκινά με πληροφορίες για την καταγωγή του, τους τόπους όπου έζησε και τον επηρέασαν καθώς και για την προέλευση του ονόματός του. Στη συνέχεια αναφέρεται στην επίδραση των θαλασσινών τοπίων και της αιγαιοπελαγίτικης αισθητικής στην ποίησή του και μιλά για τη σύνδεσή του με τον υπερρεαλισμό, αν και ποτέ δεν υπήρξε αμιγώς υπερρεαλιστής ποιητής. Διευκρινίζει πώς αντιλαμβάνεται την «ελληνικότητα» και τη «διαφάνεια», έννοιες κεντρικές στην ποίησή του, ενώ ιδιαίτερη μνεία επιφυλάσσει στον ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΣΟΛΩΜΟ, στην ποιητική παράδοση του οποίου θεωρεί ότι ανήκει. Αναφερόμενος στο μείζον έργο του «Άξιον εστί», εξηγεί τον τρόπο που εργάστηκε για να δημιουργήσει μια ποιητική σύνθεση με αναλογίες χριστιανικής λειτουργίας, αλλά με θεματολογία που θα σχετιζόταν με τη σύγχρονη Ελλάδα και το δράμα της. Παραθέτει επίσης την εμπειρία του στο αλβανικό μέτωπο και πώς αυτή μετουσιώθηκε σε ποίηση στο «Άξιον εστί». Τέλος αναφέρεται στη σχέση του με τους νέους και ση φωνή που τους έδωσε για να εκφραστούν μέσω της ηρωίδας του ομώνυμου έργου του «Μαρία Νεφέλη». Στη διάρκεια της εκπομπής το έργο του ποιητή σχολιάζουν ο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΑΡΑΝΙΤΣΗΣ και ο μεταφραστής ΚΙΜΩΝ ΦΡΑΪΑΡ.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:03:00
Πλάνο-κάρτα με μια ρήση του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:00:13:00
Ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ βρίσκεται καθισμένος σε καθιστικό. Δίπλα του διακρίνεται μια φωτογραφία με τον ίδιο ως στρατιώτη στο Ελληνοαλβανικό μέτωπο. Εξηγεί με ποιες σκέψεις δημιούργησε το φιλολογικό του ψευδώνυμο: ΕΛΥΤΗΣ.
00:01:57:00
Τίτλοι έναρξης. Ακούγεται ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ που ερμηνεύει το «ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΑΙΜΑΤΑ ΜΕ ΠΟΡΦΥΡΩΣΑΝ…» (ι), απόσπασμα από το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ».
00:02:46:00
Πλάνο πανοραμικό ενός κόλπου σε νησί. Ακούγεται η φωνή του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να μιλά για την επίδραση της θάλασσας στη ζωή του.
00:03:06:00
Ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ κάθεται σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά σε μια μεγάλη ολόγεμη βιβλιοθήκη. Το πλάνο ανοίγει και αποκαλύπτει το καθιστικό του σπιτιού του ποιητή. Μιλώντας αποκαλύπτει την καταγωγή του και τον καθοριστικό ρόλο της παρουσίας της θάλασσας στη ζωή του, αφού όπως λέει «η μοναδικότητα της φυσιογνωμίας της Ελλάδας είναι θαλασσινή», «το σύμπλεγμα στεριάς και θάλασσας».
00:04:16:00
Πλάνο του ΚΙΜΩΝΑ ΦΡΑΪΑΡ καθισμένου μπροστά σε μια βιβλιοθήκη να περιγράφει το τρίγωνο της ζωής του ΕΛΥΤΗ: ΚΡΗΤΗ-ΜΥΤΙΛΗΝΗ-ΑΘΗΝΑ.
00:04:35:00
Εναλλαγή πλάνων από διάφορα μέρη της νησιωτικής Ελλάδας και της θάλασσας.
00:05:04:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ που κάθεται σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά σε μια μεγάλη ολόγεμη βιβλιοθήκη. Θυμάται και περιγράφει τις καλοκαιρινές του διακοπές ως παιδί στις ΣΠΕΤΣΕΣ που τόσο τον επηρέασαν.
00:06:01:00
Πλάνα από το νησί των ΣΠΕΤΣΩΝ, λιμάνι, παραθαλάσσια σπίτια, τα αρχοντικά της ενδοχώρας.
00:06:45:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ που κάθεται σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά σε μια μεγάλη ολόγεμη βιβλιοθήκη. Μιλά για τις παιδικές εντυπώσεις που έχουν εγγραφεί μέσα του και εμφανίζονται στις ποιητικές του δημιουργίες.
00:07:04:00
Πλάνα από διάφορα αρχοντικά των ΣΠΕΤΣΩΝ. Στη συνέχεια, ο ηθοποιός ΦΑΝΗΣ ΧΗΝΑΣ καθισμένος σε σκαλοπάτια ενός μονοπατιού διαβάζει απόσπασμα από το ποίημα «Η ΜΑΡΙΝΑ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ». Ενώ η απαγγελία συνεχίζεται, στα πλάνα εμφανίζονται βράχια που καταλήγουν στη θάλασσα ή βράχοι που, αν και απόκρημνοι, φιλοξενούν ερημοκλήσια.
00:08:19:00
Πλάνο του νεαρού ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΑΡΑΝΙΤΣΗ. Μιλά για την παρουσία κάποιων επαναλαμβανόμενων εικόνων στο έργο του ΕΛΥΤΗ, που για τον ομιλητή είναι σαν έμμονες ιδέες, όπως η εικόνα της θάλασσας. Παρακολουθούμε θαλασσινά πλάνα, ενώ ο ομιλητής μιλά για την επίμονή του σε αυτές που παίρνουν τη μορφή αρχέτυπου.
00:08:48:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ μπροστά στη βιβλιοθήκη του καθιστικού στο σπίτι του. Μιλά για τις λέξεις «ΕΡΩΤΑΣ» και «ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ» που είναι οι δύο πρώτες λέξεις στην πρώτη του ποιητική συλλογή και που καθόρισαν όλο το έργο του.
00:09:10:00
Πλάνο του ΚΙΜΩΝΑ ΦΡΑΪΑΡ καθισμένου μπροστά σε μια βιβλιοθήκη, ενώ δίπλα του διακρίνεται μια προτομή. Θεωρεί πως ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ σκέφτεται πάντα με συγκεκριμένο τρόπο, με συγκεκριμένες εικόνες, με προσωποποίηση, με σύμβολα.
00:09:30:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ μπροστά στη βιβλιοθήκη του καθιστικού στο σπίτι του. Εξηγεί τη θετική και αρνητική επιρροή του ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΥ στην ποίησή του και ιδιαίτερα στον τρόπο που αποδίδει το ελληνικό τοπίο. Κάνοντας μια συνολική αποτίμηση της παρουσίας του στην ποίησή του θεωρεί πως η συνεισφορά ήταν θετική.
00:10:22:00
Παρουσιάζονται πλάνα με υπερρεαλιστικές εικόνες. Ένας κύριος καθισμένος μπροστά στη βιβλιοθήκη του εξηγεί γιατί ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ δεν είναι υπερρεαλιστής ποιητής, αλλά αυτό το κίνημα τον τράβηξε και τον «οδήγησε στις μαγικές ρίζες της ποίησης».
00:11:06:00
Πλάνο μιας μικρής ψαρόβαρκας που ταξιδεύει. Ακούγεται η φωνή του νεαρού ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΑΡΑΝΙΤΣΗ για το έργο του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να μιλά για την έννοια της «ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ» και τι έχουν γράψει οι κριτικοί της ποίησής του για αυτήν.
00:11:31:00
Πλάνο του νεαρού ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΑΡΑΝΙΤΣΗ που συνεχίζει να μιλά για την τάση που εμφανίζεται να περάσει αυτή η «ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ» στην ποίηση του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:11:42:00
Ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ καθισμένος στο παραδοσιακό νησιωτικό καθιστικό του σπιτιού του με δύο θαυμάσιες βυζαντινές εικόνες και ενός έργου τέχνης να τον πλαισιώνουν. Μιλά για την παρουσία της ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ στην ποίησή του ως άμεση συνέπεια του ελληνικού φωτός και του μυστηρίου της ζωής.
00:12:07:00
Πλάνο ενός από τα έργα κολάζ που έχει δημιουργήσει ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ.
00:12:10:00
Πλάνο του νεαρού ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΑΡΑΝΙΤΣΗ να μιλά για την ΥΠΕΡΒΑΣΗ της ποίησης του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:12:22:00
Κινούμενο πλάνο από ελληνικό τοπίο. Ορεινοί όγκοι δεσπόζουν και ανάμεσα από τα σύννεφα που σκεπάζουν τον ουρανό περνούν δεσμίδες φωτός. Ο ΦΑΝΗΣ ΧΗΝΑΣ να διαβάζει το ποίημα «Η ΑΥΤΟΨΙΑ». Κλείνοντας εμφανίζεται ο αναγνώστης του έργου να κάθεται σε μια πλαγιά και να συνεχίζει την ανάγνωση. Πλάνα θάλασσας κλείνουν την ενότητα, καθώς ολοκληρώνεται και η ποιητική ενότητα.
00:14:40:00
Ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ κάθεται σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά σε μια μεγάλη ολόγεμη βιβλιοθήκη. Το πλάνο αποκαλύπτει και το καθιστικό του σπιτιού του ποιητή. Μιλά για την παρουσία της Γενιάς του 30 στα λογοτεχνικά πράγματα της χώρας. Εξηγεί την επίδραση που άσκησαν πάνω του δύο πόλοι αυτής της τάσης: ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ και ο ΑΝΤΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ. Παρεμβάλλονται εικόνες από την παρουσία των τριών αυτών ανδρών στο σπίτι του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΤΟΚΗ από όπου και οι φωτογραφίες που εμφανίζονται.
00:16:22:00
Παρουσιάζεται ένας πίνακας από την ευρωπαϊκή αναγέννηση, ενώ ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ διατυπώνει την άποψή του για την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, την οποία θεωρεί «ως παραφθορά της Ελληνικότητας». Συνεχίζει με την παρουσία και προσφορά του ζωγράφου ΘΕΟΦΙΛΟΥ στην «ελληνική έκφραση του αισθάνεσθαι» τόσο ως καλλιτέχνη όσο και ως ανθρώπου. Παρουσιάζονται πλάνα έργων του ζωγράφου ΘΕΟΦΙΛΟΥ.
00:17:58:00
Ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ βρίσκεται καθισμένος σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά στην εντοιχισμένη ολόγεμη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στην έννοια της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ» που ο ίδιος αλλά και άλλοι υπερασπίστηκαν και εξηγεί ότι η μόνη διάσταση του όρου είναι « ένας τρόπος να βλέπεις τα πράγματα».
00:18:31:00
Στιγμιότυπο από λεπτομέρεια μινωικής τοιχογραφίας και στη συνέχεια εναλλαγή εικόνων από έργα του ζωγράφου ΘΕΟΦΙΛΟΥ.
00:18:47:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ καθισμένου μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Διατυπώνει προηγούμενο αίτημά του, κάποιος μαθηματικός να εκφράσει με κάποιο μαθηματικό τύπο την έννοια της ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ. Εξηγεί ότι την αντιλαμβάνεται «ως παράγοντα σταθερό και μόνιμο που κάνει τον άνθρωπο να αντιδρά απέναντι στα πράγματα κατά ορισμένο τρόπο».
00:19:24:00
Πλάνα από τη ζωή ψαράδων που είτε ψαρεύουν με τα ψαροκάικά τους είτε τα επιδιορθώνουν.
00:19:38:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ καθισμένου μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Μιλά για τον ασυνείδητο τρόπο με τον οποίο ο Έλληνας φέρει την έννοια της ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ και συμπληρώνει με την παράθεση παρατήρησης κάποιου ξένου προς αυτήν: ο τρόπος που είδε ο ΙΚΤΙΝΟΣ στην κατασκευή του ΠΑΡΘΕΝΩΝΟΣ την ΑΚΡΙΒΕΙΑ ανάμεσα σε δύο σημεία είναι ο ίδιος με εκείνον που ένας τιμονιέρης κατορθώνει να βρει το ΑΚΡΙΒΕΣ σημείο ασφάλειας για το καΐκι του στην αλλαγή του καιρού? «είναι μια στιγμή ακριβείας».
00:20:17:00
Χαρακτηριστικά πλάνα από τον ελληνικό τρόπο ζωής στη νησιωτική χώρα, με ψάρεμα, επιδιόρθωση καϊκιών, αλώνισμα σιτηρών. Ακούγεται χαρακτηριστικό νησιώτικο τραγούδι.
00:20:53:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ καθισμένου μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Αναφέρει ότι ο λαός είναι ο φορέας αυτής της ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ. Φέρει ως παράδειγμα τον LE CORBUSIER και τις κρίσεις που διατύπωσε για την αρχιτεκτονική των νησιωτικών οικισμών.
00:21:20:00
Παρουσιάζονται πλάνα μιας Χώρας από νησί των ΚΥΚΛΑΔΩΝ. Πλάνα ολόκληρου του οικισμού, των στενών σοκακιών του, των σπιτιών, μιας εκκλησίας.
00:22:10:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ καθισμένου μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Διατυπώνει την ανησυχία και το φόβο του μήπως και χαθεί αυτή η Ελληνική ματιά κάτω από την πίεση του νέου τρόπου ζωής, εξαιτίας της ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών.
00:22:25:00
Πλάνο από τον αρχαιολογικό χώρο, ενός πίνακα κολλάζ του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, κυκλαδικές τοιχογραφίες και ειδώλια του Κυκλαδικού πολιτισμού, ένα γνωστό χιώτικο ακρόπρωρο.
00:23:31:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ καθισμένου μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στη λυρική ποιήτρια ΣΑΠΦΩ, τις κοινωνικές συνθήκες στις οποίες έζησε, την πολιτιστική προσφορά της και χαρακτηρίζει το έργο της.
00:24:02:00
Εναλλαγές πλάνων με εικόνες από διάφορα χαρακτηριστικά ελληνικά στοιχεία, όπως παραθαλάσσια μέρη, απόκρημνες ακτές, αγάλματα και προτομές, βότσαλα που τα βρέχει η θάλασσα. Ακούγεται μια γυναικεία φωνή να αποδίδει τραγουδιστά το ποίημα της ΣΑΠΦΩΣ «ΚΕΛΟΜΑΙ ΣΕ ΓΟΓΓΥΛΑ».
00:24:39:00
Πλάνο του νεαρού ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΑΡΑΝΙΤΣΗ. Αναφέρεται στις δύο κατά τη γνώμη του ποιητικές παραδόσεις που υπάρχουν? από τη μια εκείνη του ΣΟΛΩΜΟΥ, στην οποία ανήκει ο ΕΛΥΤΗΣ, και από την άλλη ο ΑΝΤΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ και ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ, στην οποία ανήκει ο ΣΕΦΕΡΗΣ. Συνεχίζει μιλώντας για την ανάγκη του να οδηγήσει τη γλώσσα στα ανώτατα όρια της αντοχής της. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΕΛΥΤΗ δίπλα σε μια προτομή.
00:25:26:00
Εναλλαγή προσωπικών φωτογραφιών του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Ακούγεται ο ίδιος ο ποιητής να διαβάζει το ποίημά του «ΛΑΚΩΝΙΚΟΝ» από την ποιητική συλλογή «ΕΞΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΤΥΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ».
00:26:09:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να είναι στο καθιστικό του σπιτιού του. Μιλά για τη συμβολή του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ και του ΑΝΤΡΕΑ ΚΑΛΒΟΥ στην ανάπτυξη της ποίησης. Διατυπώνει τη θέση του για τη σχέση της ποίησής του με την ποίηση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ και αναφέρεται στην έννοια της «καθαρής ποίησης» τόσο στη δημιουργία του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ όσο και του ΜΑΛΑΡΜΕ (MALLARME).
00:27:33:00
Στιγμιαίο πλάνο-σκίτσο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ. Ακούγεται ο ποιητής να μιλά για τον συγγραφέα και στη συνέχεια πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ στο καθιστικό του σπιτιού του καθώς εξηγεί τους λόγους που κέντρισαν το ενδιαφέρον του, για να ασχοληθεί με το έργο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ. Παρεμβάλλονται πλάνα από μια λαϊκή κατασκευή προσκυνηταριού, ενός κλασικού αγάλματος γυναικείας μορφής και μιας εικόνας της ΠΑΝΑΓΙΑΣ. Κλείνοντας, αναφέρει ότι τον απασχολούσε «να συνδυάσει τη φυσιοκρατική παράδοση που είχε από τους ΑΙΟΛΕΙΣ με την έννοια της αγιότητας που έχει δώσει η Ορθοδοξία».
00:28:30:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να είναι στο καθιστικό του σπιτιού του. Ο ποιητής αναφέρεται στον τρόπο που επιδίωκε να εμφανίζονται οι ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ στο έργο του.
00:28:49:00
Πλάνο του νεαρού ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΑΡΑΝΙΤΣΗ που αναφέρεται στις μυστικές προεκτάσεις του έργου του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, τις αναφορές στη μεταφυσική, το παιχνίδι με τους αριθμούς, το «κρυμμένο πολλαπλό» κείμενο που κάποιος χρειάζεται περισσότερες από μια αναγνώσεις για να το προσεγγίσει.
00:29:19:00
Πλάνο του ΚΙΜΩΝΑ ΦΡΑΪΑΡ καθισμένου μπροστά σε μια βιβλιοθήκη. Μιλά για το έργο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ».
00:29:55:00
Εναλλαγή εικόνων που σχετίζονται με το «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ»: το εξώφυλλο του δίσκου που κυκλοφόρησε με τη μελοποίηση του ποιητικού έργου από τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ, διάφορες λεπτομέρειες από πίνακες κολλάζ του ίδιου του ΕΛΥΤΗ. Ακούγεται απόσπασμα από το «ΔΟΞΑΣΤΙΚΟ».
00:30:20:00
Ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ καθισμένος στο παραδοσιακά νησιωτικό καθιστικό του σπιτιού του με δύο θαυμάσιες βυζαντινές εικόνες και ενός έργου τέχνης να τον πλαισιώνουν. Εξηγεί την παρουσία του εξαγιασμού των αισθήσεων μέσα στο έργο αυτό, την παρουσία στοιχείων που αποκαλύπτουν την ιστορική συνείδηση και παραθέτει λεπτομέρειες της συγγραφής του έργου του «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ».
00:31:56:00
Πλάνο της ΜΟΝΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ στο ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ. Εναλλαγή εικόνων από διάφορα θέματα της Ορθοδοξίας, από πίνακες κολλάζ του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, ενώ ακούγεται το εγκώμιο του ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ (ΡΩΜΑΝΟΣ ΜΕΛΩΔΟΣ), που ψάλλεται στις ορθόδοξες εκκλησίες τη Μεγάλη Παρασκευή.
00:32:39:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να είναι στο καθιστικό του σπιτιού του. Εξηγεί πώς χρησιμοποίησε τη στιχουργική των διαφόρων ύμνων που μελέτησε και στη συνέχεια τον τρόπο που εργάστηκε για να δημιουργήσει ένα κείμενο, όπως αυτά της χριστιανικής λειτουργίας, αλλά με θεματολογία που θα σχετίζεται με τη σύγχρονη Ελλάδα και το δράμα της. Παραθέτει την εμπειρία του στο ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ και των μετέπειτα γεγονότων και εξηγεί πώς αυτά καταγράφηκαν στα αναγνώσματα του έργου του «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ». Ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ΑΘΗΝΑΣ και άλλες που απεικονίζουν τη δυστυχία των πολιτών της κατά η διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής.
00:34:44:00
Πλάνα από την ελληνική μεθόριο στα σύνορα με την ΑΛΒΑΝΙΑ, καθώς και πλάνα από την παρουσία και τη διαβίωση στρατιωτών κατά τη διάρκεια του πολέμου του 1940. Ακούγεται ο ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ, ηθοποιός, να διαβάζει το «ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΠΡΩΤΟ: Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ».
00:38:09:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να μιλά από το καθιστικό του σπιτιού του. Περιγράφει τη δομή του έργου «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ»: στοιχεία από τους ψαλμούς και αναγνώσματα.
00:38:25:00
Πλάνα από θαλασσινό τοπίο ή πλάνα θάλασσας. Ακούγεται ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ να ερμηνεύει απόσπασμα από το έργο «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ: «ΜΕ ΤΟ ΛΥΧΝΟ ΤΟΥ ΑΣΤΡΟΥ ΣΤΟΥΣ ΟΥΡΑΝΟΥΣ ΕΒΓΗΚΑ» (ε).
00:39:17:00
Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ βρίσκεται καθισμένος σε καθιστικό. Δίπλα του διακρίνεται μια φωτογραφία με τον ίδιο ως στρατιώτη στο Ελληνοαλβανικό Μέτωπο. Μιλά για τη συνεργασία του με τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ για τη μελοποίηση του ποιητικού έργου.
00:39:44:00
Πλάνο του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ να μιλά από το καθιστικό του για την ικανοποίηση που ένιωσε, όταν συνειδητοποίησε ότι «η ποίηση» ζει μέσα από τους αγώνες των Ελλήνων στη διάρκεια της Δικτατορίας. Παρεμβάλλονται πλάνα φωτογραφιών από τις διαδηλώσεις των φοιτητών κατά το 1973, από την εξέγερση του Πολυτεχνείου από τα αντικείμενα που αποδεικνύουν την αιματηρή εξέλιξη και κατάληξή της.
00:40:34:00
Πλάνο ασπρόμαυρης λήψης του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ καθισμένου μπροστά στη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στη «μηχανή των αναλογιών» που πρέπει να λειτουργήσει, για να «περάσει» στην ποίηση κάθε κοινωνικός προβληματισμός. Η γλώσσα είναι το μέσο για αυτή τη μετουσίωση που θα διαχωρίσει το άρθρο από το ποίημα. Παρεμβάλλονται πλάνα από το χώρο του Πολυτεχνείου την επομένη μέρα της ένοπλης καταστολής της εξέγερσης των φοιτητών, το ΝΟΕΜΒΡΗ του 1973.
00:42:01:00
Ο ποιητής ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ κάθεται σε μια κουνιστή καρέκλα μπροστά σε μια μεγάλη ολόγεμη βιβλιοθήκη. Το πλάνο ανοίγει και αποκαλύπτει το καθιστικό του σπιτιού του ποιητή. Πλάι του βρίσκεται μια μεγάλη φωτογραφία πορτρέτο του. Εξομολογείται τη σχέση του με τους νέους και το ρόλο που ο ίδιος έχει προσδώσει σε αυτούς μιλώντας μέσω της ηρωίδας του ομώνυμου έργου του «ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ».
00:43:01:00
Εναλλαγή φωτογραφιών από το προσωπικό άλμπουμ του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ με την οικογένειά του και τον ίδιο σε παιδικές και μεταγενέστερες φωτογραφίες.
00:43:38:00
Πλάνο του ποιητή ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ και εναλλαγές εικόνων από διάφορες γωνιές και διακοσμητικές λεπτομέρειες του σπιτιού του. Το γραφείο του, ένα χειρόγραφό του.
00:44:25:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, υπερρεαλισμός, ποίηση, ποιητής, βιογραφία, Γενιά του ‘30, Γερμανική Κατοχή, Αλβανικό Μέτωπο, «Άξιον Εστί»
Αναφορές
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ποιητής
«ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ», ποιητικό έργο
ΦΑΝΗΣ ΧΗΝΑΣ, ηθοποιός
«Η ΜΑΡΙΝΑ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ», ποίημα
«Η ΑΥΤΟΨΙΑ», ποίημα
«ΛΑΚΩΝΙΚΟΝ», ποίημα
«ΕΞΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΤΥΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ», ποιητική συλλογή
«ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ», ποιητικό έργο
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΑΡΑΝΙΤΣΗΣ, συγγραφέας
KΙΜΩΝ ΦΡΑΪΕΡ, μεταφραστής
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΙΠΙΔΗΣ
Παραγωγός:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΗΡΩ ΣΓΟΥΡΑΚΗ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΤΟΥΛΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ
ΤΟΥΛΑ ΣΚΙΚΟΥ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΑΝΝΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
Καλλιτεχνική Επιμέλεια:
ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΥΛΙΑΤΗΣ
Δημοσιογραφική Συνεργασία:
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΝΙΚΟΣ ΠΕΤΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
Opticals:
JP PRODUCTIONS
Ηχοληψία:
ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Μιξάζ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΝΙΚΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Αφήγηση:
στο «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ»:
ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ
Ποιήματα διαβάζει:
ο ΦΑΝΗΣ ΧΗΝΑΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΡΟΥΞΗΣ
Τρυκέζα:
ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΔΑΜΑΚΗΣ
Κινηματογραφικά εργαστήρια:
CINEMAGIC L.C
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:45:40:09
Φορμά, Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
31/10/2011