0000007727
Ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του ποιητή και εμπνευστή της δελφικής ιδέας ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007727
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ
Χρονολογία Παραγωγής
–
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του ποιητή και εμπνευστή της δελφικής ιδέας ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το αφιέρωμα στον ποιητή ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ ξεκινά από τον τόπο καταγωγής του, τη Λευκάδα. Παρατίθενται βιογραφικά στοιχεία που αφορούν το οικογενειακό του δέντρο και τη γνωριμία με την πρώτη του γυναίκα, την Αμερικανίδα Εύα Πάλμερ. Ακολουθεί εκτενής αναφορά στους δύο αυτούς οραματιστές της δελφικής ιδέας, στη διοργάνωση των Δελφικών Εορτών στους Δελφούς το 1927 και το 1930, αλλά και στη συνολική προσφορά τους στην πνευματική ζωή της χώρας. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στον επικήδειο παιάνα που απήγγειλε ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ το 1943 στην κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Για τον ποιητή μιλά μεταξύ άλλων η δεύτερη γυναίκα του, ΑΝΝΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, η οποία φωτίζει πτυχές της προσωπικότητάς του, αναφερόμενη στον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε τη γερμανική Κατοχή, αλλά και την περίοδο της αρρώστιας του. Μνεία γίνεται επίσης στα εμπόδια που τέθηκαν στη βράβευση του ποιητή με το Βραβείο ΝΟΜΠΕΛ. Κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ ακούγονται ηχογραφημένα αποσπάσματα με τη φωνή του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να απαγγέλλει ποιήματά του ή να μιλά για τη σχέση του με την ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Περιλαμβάνεται επίσης σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό με πλάνα αρχείου από τις Δελφικές Εορτές καθώς και από τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα της εποχής.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:06:00nΤίτλοι έναρξης.nn01:04:33:00nΠλάνα από τους χώρους ενός νεκροταφείου. Ο φακός σταματά στην επιτύμβια στήλη πάνω από τον τάφο του ΑΓΓΕΛΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, αποκαλύπτοντας το χαραγμένο στο μάρμαρο όνομά του. Ακούγεται η φωνή του ποιητή ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να απαγγέλλει κάποιο από τα ποιήματά του.nn01:05:33:00nΠλάνο από τους εξωτερικούς χώρους της κλινικής «ΠΑΜΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ» στα Πατήσια, που στις 19 ΙΟΥΝΙΟΥ 1951 πέθανε ο ποιητής ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ.nn01:05:50:00nΠλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν τις προσωπικότητες των: ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, ΣΟΛΩΜΟΥ, ΠΑΛΑΜΑ (σε φωτογραφία μαζί με τον ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ), ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ, της μητέρας του ΧΑΡΙΚΛΕΙΑΣ ΣΤΕΦΑΝΙΤΣΗ.nn01:06:25:00nΠλάνα από παιδικές φωτογραφίες του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που με τη βοήθεια της τεχνολογίας παρεμβάλλεται και προβάλλεται πλάνο μαζί με φωτογραφίες από τη ΛΕΥΚΑΔΑ, τον τόπο καταγωγής του. Ο αφηγητής παραθέτει πληροφορίες που αφορούν στη βιογραφία του, ενώ ακούγεται και απόσπασμα από το ποίημά του «ΧΩΜΑΤΑ».nn01:07:08:00nΠλάνα από μια εκκλησία και οικοδομήματα της ΛΕΥΚΑΔΑΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην προσωπικότητα του πατέρα του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, αλλά και στις πρώτες επαφές του μικρού Άγγελου με τα γράμματα.nn01:07:26:00nΕναλλαγή πλάνων από γκραβούρες που παρουσιάζουν τη ΛΕΥΚΑΔΑ, την προτομή του ΒΑΛΑΩΡΙΤΗ, ένα οικόσημο, μια φωτογραφία του ΠΟΛΥΛΑ και του ΣΟΛΩΜΟΥ.nn01:07:56:00nΠλάνα από σύγχρονη λήψη της παραλίας ΓΥΡΑ στη ΛΕΥΚΑΔΑ. Ο αφηγητής απαγγέλλει ποίημα του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.nn01:08:33:00nΠλάνο φωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σε νεαρή ηλικία και στη συνέχεια φωτογραφίες εποχής της ΑΘΗΝΑΣ από διάφορα σημεία της πόλης, φωτογραφίες του ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΥ, του ΣΩΤΗΡΗ ΣΚΙΠΗ (που έγινε μετέπειτα ποιητής), από το θίασο που πήρε μέρος ως ηθοποιός.nn01:09:13:00nΔιπλό πλάνο μιας φωτογραφίας του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ κατά το 1950, όταν η Ακαδημία απέρριψε το αίτημά του να ενταχθεί στους κόλπους της, ενώ δέχτηκε τον ΣΚΙΠΗ που εμφανίζεται σε πλαϊνή φωτογραφία.nn01:09:30:00nΕναλλαγή φωτογραφιών του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ, αργότερα ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Ακούγεται η φωνή της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να μιλά για τη γνωριμία τους.nn01:10:01:00nΠλάνο από το σπίτι της αδερφής του στον ΚΟΠΑΝΑ, μια φωτογραφία της αδερφής του, ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, του ΡΑΪΜΟΝΔΟΥ ΝΤΑΝΚΑΝ. Στη συνέχεια, εναλλάσσονται διάφορες φωτογραφίες της ΕΥΑΣ και του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Ακούγεται η φωνή του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να περιγράφει τη μεταξύ τους πρόταση γάμου. Παρουσιάζονται φωτογραφίες από το ταξίδι του τότε στην ΑΙΓΥΠΤΟ.nn01:11:16:00nΠλάνα φύσης από δεντροφυτεμένες πλαγιές και ακρογιάλια αλλά και από ένα κάστρο με αμπελώνες τριγύρω. Ο αφηγητής απαγγέλλει απόσπασμα από τον «ΑΛΑΦΡΟΪΣΚΙΩΤΟ».nn01:12:26:00nΠλάνα από φωτογραφίες της ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ το Σεπτέμβριο του 1907 και στη συνέχεια παρουσιάζεται το έγγραφο που πιστοποιεί το γάμο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με την ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ.nn01:12:35:00nΑρχικά, πλάνο φωτογραφίας του σπιτιού της ΕΥΑΣ και ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Στη συνέχεια, εναλλάσσονται διάφορες φωτογραφίες του ζευγαριού.nn01:13:26:00nΠλάνα από την περιοχή των ΔΕΛΦΩΝ. Παρουσιάζονται το θέατρο και τα κτίσματα που το περιβάλλουν. Ακούγεται η ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να αναφέρεται στην επιδίωξή τους να ξαναζωντανέψουν την πνευματική παράδοση των Ελλήνων, που είναι αντικείμενο θαυμασμού όλου του κόσμου, κάτι που πέτυχαν κατά το 1927 και το 1930 με τη διοργάνωση θεατρικών παραστάσεων. Αναφέρεται αναλυτικά στη ΔΕΛΦΙΚΗ ΙΔΕΑ (ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΚΗ ΙΔΕΑ).nn01:16:15:00nΕικόνες από συγκέντρωση στην Πλατεία Συντάγματος κατά το 1909, καθώς και μια φωτογραφία του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.nn01:16:28:00nΦωτογραφίες του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, της γυναίκας του ΕΥΑΣ αλλά και του γιου τους ΓΛΑΥΚΟΥ.nn01:16:48:00nΠλάνο της ΕΡΜΙΟΝΗΣ ΚΟΥΝΙΑΚΗ από τη ΛΕΥΚΑΔΑ. Μιας μαυροφορεμένης νησιώτισσας, που κάθεται μπροστά στον πετρόχτιστο φούρνο του σπιτιού της. Μιλά για την οικογένεια του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που έμενε στο πατρικό της σπίτι και περιγράφει συνήθειες της ΕΥΑΣ.nn01:17:32:00nΗ ΕΡΜΙΟΝΗ ΚΟΥΝΙΑΚΗ κινείται σε μια αυλή που είναι απλωμένα πλυμένα ρούχα και στη μια της άκρη κάθονται ένας παπάς και δύο άλλες γυναίκες. Μπαίνει σε κάποιο χώρο που φυλάσσεται ο αργαλειός που ύφαινε η ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και η μητέρα της τής τραγουδούσε κάποιο δημοτικό τραγούδι, το οποίο και απαγγέλλει.nn01:18:26:00nΠλάνο στον εξωτερικό χώρο ενός άλλου αγροτόσπιτου της ΛΕΥΚΑΔΑΣ. Στη συνέχεια, μεταφερόμαστε στο εσωτερικό του. Εκεί ο Ν. ΚΟΥΝΙΑΚΗΣ διηγείται στιγμές από αλώνισμα στο οποίο ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ έπαιρνε ενεργό μέρος, αλλά και ένα περιστατικό με θυμό του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, όταν ένα μικρό παιδάκι πείραξε την ΑΝΝΑ.nn01:19:37:00nΠλάνο στον ΤΑΣΟ ΚΑΤΣΗ κάτοικο ενός κοντινού νησιού στη ΛΕΥΚΑΔΑ. Βρίσκεται καθισμένος πάνω σε ένα πηγάδι στη μέση ενός κήπου και μιλά για το αρχαιοελληνικό ντύσιμο αλλά και το χαρακτήρα της ΑΝΝΑΣ.nn01:20:30:00nΠλάνα μιας ερημικής παραλίας του νησιού που ακούγονται μόνο φωνούλες από τιτιβίσματα πουλιών. Στη συνέχεια, ο ΤΑΣΟΣ ΚΑΤΣΗΣ εξηγεί πού βρισκόταν το σπίτι του ποιητή και πώς ήταν ο τόπος πριν από τις γεωφυσικές αλλαγές που είναι τώρα εμφανείς. Προσπαθεί να εξηγήσει το λόγο που το έφτιαξε εκεί, ενώ ο φακός αποκαλύπτει μέρος του τοπίου.nn01:22:44:00nΠλάνο-φωτογραφία της ΑΘΗΝΑΣ.nn01:22:50:00nΕναλλαγή φωτογραφιών από στιγμές του Α ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥ πολέμου. Ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ντύνεται φαντάρος και με τη μονάδα του πηγαίνει στην ΗΠΕΙΡΟ.nn01:22:59:00nΠαρακολουθούμε πλάνα με εικόνες από πίνακες με θέμα τους τις πολεμικές επιχειρήσεις του Α ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ. Ο αφηγητής απαγγέλλει απόσπασμα από το ποίημα του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ» 1912-1913.nn01:23:20:00nΦωτογραφία του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, σε νεαρή ηλικία, καθισμένου πάνω σε μια αρχαία ελληνική κολόνα με φόντο άλλες στους ΔΕΛΦΟΥΣ. Στη συνέχεια, εναλλαγή φωτογραφιών με τους ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, ΔΕΛΦΟΥΣ και ΒΕΝΙΖΕΛΟ. Ο αφηγητής αναφέρεται στη γνωριμία και τη φιλία του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τον ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, όπως την περιγράφει ο Π. ΠΡΕΒΕΛΑΚΗΣ.nn01:24:03:00nΕναλλασσόμενα πλάνα από φωτογραφίες του σπιτιού του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην ΚΟΡΙΝΘΙΑ, που θα μείνει κατά το 1920, των ΔΕΛΦΩΝ, της Μ. ΑΣΙΑΣ, της ΣΜΥΡΝΗΣ.nn01:24:19:00nΠλάνα από λήψη στην περιοχή της ΣΜΥΡΝΗΣ την ώρα που σημειώνεται η φωτιά της καταστροφής. Ο Γ. ΜΠΟΥΡΛΟΥ αφηγείται πώς ένιωσε και πώς δέχτηκε ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ το φοβερό αυτό γεγονός.nn01:24:52:00nΠλάνο του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ να είναι καθισμένος στο γραφείο του, μπροστά σε μια ολόγεμη βιβλιοθήκη. Μιλά για τη γνωριμία του με τον ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ στα 1924 και για μια εκδρομή που πραγματοποίησαν στην ΟΛΥΜΠΙΑ.nn01:26:02:00nΠλάνα από τοπίο των ΔΕΛΦΩΝ, εκεί που ο ΑΓΓΕΛΟΣ και η ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ προσκάλεσαν πνευματικούς ανθρώπους από όλη την Ελλάδα και τους μίλησαν για τα σχέδιά τους.nn01:26:40:00nΦωτογραφίες από διάφορα σημεία της ΑΘΗΝΑΣ στην εποχή την οποία ζει το ζευγάρι ΑΓΓΕΛΟΣ και ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Απόσπασμα από επιστολή της ΕΥΑΣ που αναφέρεται στην πρόσκλησή τους αυτή.nn01:26:53:00nΠλάνα λήψης του αρχαιολογικού χώρου των ΔΕΛΦΩΝ. Ακούγεται απόσπασμα από την επιστολή της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην οποία αναφέρεται ο τρόπος που δέχτηκαν και αντέδρασαν οι παρευρισκόμενοί τους στη «ΔΕΛΦΙΚΗ ΙΔΕΑ».nn01:27:23:00nΠλάνα από το τοπίο της περιοχής των ΔΕΛΦΩΝ. Μια χαράδρα με ποταμάκι που τη διατρέχει και τα βράχια που ανοίγονται σαν κοιτάς ψηλά. Ο αφηγητής μιλά για το αίτημα του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για τη διοργάνωση των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ, που γίνονται πραγματικότητα τον ΜΑΪΟ του 1927.nn01:27:43:00nΦωτογραφίες από τη διοργάνωση των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ, αναμνηστικό δίπλωμα και εισιτήριο.nn01:27:55:00nΠλάνα από την κινηματογράφηση των Αδερφών ΓΑΖΙΑΔΗ για τις ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ το 1927. Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει ένα κείμενο του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σχετικό με τη διοργάνωση των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ.nn01:29:01:00nΠλάνο της ΚΟΥΛΑΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑ στο χώρο κάποιου γραφείου. Μιλά για το όραμα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να επιτύχει τη διοργάνωση μιας εκδήλωσης με τη συμμετοχή των πνευματικών ανθρώπων όλου του κόσμου (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ), κατά αναλογία με αυτό που συνέβαινε στην ΕΛΒΕΤΙΑ στο χώρο της πολιτικής, καθώς και τα αιτήματα που επιδίωκε μέσα από αυτήν.nn01:30:54:00nΠλάνα από τη θεατρική παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ που παρουσιάστηκε στους ΔΕΛΦΟΥΣ, με κορυφαία του χορού την ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ, ΙΩ την ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΚΟΥΡΗ.nn01:32:40:00nΠλάνα από τα κοστούμια των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΕΟΡΤΩΝ, που έχει υφάνει η ίδια η ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.nn01:33:14:00nΦωτογραφίες από τα διάφορα δρώμενα της διοργάνωσης των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ κατά την επανάληψή τους στα 1930. Εισιτήριο από τη διοργάνωση του 1930 που αφορά στην είσοδο των περιπτέρων που λειτουργούν στους ΔΕΛΦΟΥΣ, φωτογραφία με τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ ως επίτιμο καλεσμένο, σχετικά αποκόμματα εφημερίδων.nn01:34:05:00nΠλάνο της ΚΟΥΛΑΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑ στο χώρο κάποιου γραφείου. Μιλά για την προσφορά του ΑΓΓΕΛΟΥ και της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στους Έλληνες του 1930, αφού τους γνώρισαν μέσα από το έργο τους τι σημαίνει ΕΛΛΑΔΑ.nn01:34:47:00nΕναλλαγή φωτογραφιών της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, θεατρικών κοστουμιών που δημιούργησε για παραστάσεις Αρχαίου Δράματος, σκηνής από ΧΟΡΙΚΟ μιας θεατρικής παράστασης, του ΑΓΓΕΛΟΥ και της ΕΥΑΣ σε προχωρημένη ηλικία, όταν εκείνη έφυγε για την ΑΜΕΡΙΚΗ το 1933 και γυρνώντας εκείνος δεν ήταν πια στη ζωή.nn01:35:13:00nΠλάνο της ΚΟΥΛΑΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑ στο χώρο κάποιου γραφείου. Αναφέρεται στις δυνατότητες που είχαν οι ΑΓΓΕΛΟΣ και η ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για να πραγματοποιήσουν αυτό το αξιόλογο τόλμημα, ονομάζοντάς τους ως «ΙΕΡΑ ΤΕΡΑΤΑ». Κάνει σαφή αναφορά στην ανατροφή της ΕΥΑΣ, στην παρουσία του ΡΑΪΜΟΝΔΟΥ ΝΤΑΝΚΑΝ και τέλος στην προσφορά της στο πλευρό του άντρα της ΑΓΓΕΛΟΥ.nn01:36:46:00nΦωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σε ηλικία πενήντα ετών, του θεάτρου των ΔΕΛΦΩΝ και της ΑΝΝΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΗ μετέπειτα ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.nn01:37:16:00nΠλάνο της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ καθισμένης στο σαλόνι του σπιτιού της. Μιλά για τη γνωριμία της με τον ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, αναφέροντας πως για εκείνη ήταν πρόσωπο που ήξερε τα πάντα.nn01:38:20:00nΠλάνα που εναλλάσσονται από τον αρχαιολογικό χώρο της ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ αλλά και από το εκκλησάκι της ΠΑΝΑΓΙΑΣ στην ίδια πόλη, που στις 18 ΙΟΥΝΙΟΥ 1940 ο ΑΓΓΕΛΟΣ και η ΑΝΝΑ παντρεύτηκαν.nn01:38:35:00nΠλάνο του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ να είναι καθισμένος στο γραφείο του, μπροστά σε μια ολόγεμη βιβλιοθήκη. Αναφέρεται στη γνωριμία του με τη σύζυγο πια του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑ, όταν εκείνος επισκέφτηκε τον ίδιο και την οικογένειά του στο νησί που ήταν εξόριστος.nn01:39:21:00nΕναλλαγές πλάνων από άρθρα και φωτογραφίες των πολεμικών-πολιτικών γεγονότων που συμβαίνουν στην ΕΛΛΑΔΑ κατά το 1940. Ο αφηγητής αναφέρει ότι, όταν ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ολοκληρώνει και καθαρογράφει το έργο του «ΣΙΒΥΛΛΑ», οι ΙΤΑΛΟΙ βυθίζουν το ελληνικό πλοίο «ΕΛΛΗ» στην ΤΗΝΟ, έργο που το χαρακτηρίζει ως προφητικό για τα παθήματα των Ελλήνων.nn01:39:44:00nΠλάνα από λήψη στο αλβανικό μέτωπο κατά τη διάρκεια των πολεμικών επιχειρήσεων του 1940. Ο αφηγητής εξηγεί πώς το έργο του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΣΙΒΥΛΛΑ» λειτουργεί στις ψυχές των Ελλήνων που πολεμούν.nn01:39:56:00nΠλάνο της ΚΟΥΛΑΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑ στο χώρο κάποιου γραφείου. Αναφέρεται στη βραδιά εκείνη που ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ διάβασε τη «ΣΙΒΥΛΛΑ» παρουσία πολλών πνευματικών ανθρώπων της ΑΘΗΝΑΣ, μεταφέροντας αυτή την εμπειρία της.nn01:40:49:00nΠλάνο της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ καθισμένης στο σαλόνι του σπιτιού της. Μιλά για τις καθημερινές συνήθειες του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που διατήρησε και στις πιο δύσκολες συνθήκες της ΚΑΤΟΧΗΣ από τους ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ.nn01:42:07:00nΕναλλαγή φωτογραφιών από τις στιγμές που έζησε η ΑΘΗΝΑ με την παρουσία των Γερμανικών στρατευμάτων Κατοχής παντού μέσα στην πόλη, ακόμα και στην ΑΚΡΟΠΟΛΗ. Στιγμιότυπα από τα συσσίτια που λειτουργούσαν καθώς ο αφηγητής αναφέρει την καθημερινή παρουσία του αξιοπρεπούς καθόλα ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σε αυτά. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται διάφορες φωτογραφίες του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και ο αφηγητής παρουσιάζει τη μεταξύ τους σχέση αμοιβαίου σεβασμού και εκτίμησης. Γίνεται αναφορά στην παρουσία του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην κηδεία του ΠΑΛΑΜΑ.nn01:43:23:00nΠαρουσιάζεται το ιδιόχειρο σημείωμα του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τον επικήδειο παιάνα που ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ απήγγειλε αφιερωμένο στον ΠΑΛΑΜΑ: «ΗΧΗΣΤΕ ΟΙ ΣΑΛΠΙΓΓΕΣ…». Ακούγεται ο αφηγητής να διαβάζει το κείμενο αυτό και ταυτόχρονα παρουσιάζονται φωτογραφίες από τη μέρα της κηδείας, καθώς και ένα χαρακτικό με θέμα το θάνατο και την παρουσία του ΠΑΛΑΜΑ στον ουρανό.nn01:43:57:00nΠλάνο του ζωγράφου ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ στο ατελιέ του ανάμεσα σε έργα του. Μιλά για την εμπειρία που θα θυμάται πάντα: την κηδεία του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Περιγράφει τη στιγμή που ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ απαγγέλλει τον επικήδειό του αλλά και άλλες στιγμές από την κηδεία.nn01:44:47:00nΕναλλαγή φωτογραφιών από τις στιγμές που έζησε η ΑΘΗΝΑ με την παρουσία των Γερμανικών στρατευμάτων Κατοχής, καθώς και στιγμιότυπα από τα συσσίτια που λειτουργούσαν στην πόλη. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται μια φωτογραφία του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σε μεγάλη ηλικία, η οποία δίνει τη σειρά της σε εναλλαγή διαφόρων χαρακτικών φωτογραφιών από την αντίσταση των Ελλήνων στα βουνά. Ακούγεται από τον αφηγητή το ποίημα «ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ».nn01:45:48:00nΦωτογραφίες του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σε προχωρημένη ηλικία. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ποτέ δεν πήρε το ΒΡΑΒΕΙΟ ΝΟΜΠΕΛ ούτε έγινε ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΣ.nn01:46:02:00nΠλάνο του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ να είναι καθισμένος στο γραφείο του, μπροστά σε μια ολόγεμη βιβλιοθήκη. Παρουσιάζει την άποψή του για την ποιότητα των ποιημάτων του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ της τελευταίας περιόδου της δημιουργίας του, θεωρώντας πως μαζί με τις τραγωδίες του αποτελούν την κορύφωση του έργου του ποιητή.nn01:47:06:00nΔιαδοχική εμφάνιση φωτογραφιών του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ. Ο αφηγητής μιλά για τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τον ποιητή όσοι δεν του συγχωρούν ότι ήταν πάντα ελεύθερο πνεύμα.nn01:47:29:00nΠλάνα από το ναό του ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ του ΚΑΡΥΤΣΗ. Εκεί, το Νοέμβριο του 1945 ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ θα ξανασυναντήσει το φίλο του ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ. Με τη γυναίκα του ΑΝΝΑ θα γίνουν κουμπάροι στο γάμο του. Παρουσιάζεται φωτογραφία του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τη γυναίκα του ΑΝΝΑ.nn01:47:44:00nΦωτογραφία του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, όταν απευθύνει το 1947 από το βήμα της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών έκκληση για τη συμφιλίωση των Ελλήνων Λογοτεχνών. Φωτογραφίες των ΠΟΛ ΚΛΟΝΤΕΛ, ΑΝΤΡΕ ΖΙΝΤ και άλλων που δίνουν τη μάχη τους, ώστε ο ποιητής να τιμηθεί με το βραβείο ΝΟΜΠΕΛ.nn01:48:05:00nΠλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν το σπίτι που φιλοξένησε τον ποιητή στη ΣΑΛΑΜΙΝΑ, αλλά και τον τάφο του, με το επιτύμβιο σήμα να αποκαλύπτει την ταυτότητα αυτού που βρίσκεται θαμμένος εκεί.nn01:48:30:00nΠλάνο της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ καθισμένης στο σαλόνι του σπιτιού της. Μιλά για το χαρακτήρα του άντρα της, παραθέτοντας ένα στιγμιότυπο που συνέβη στο σπίτι του φίλου του ποιητή ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΒΡΕΤΤΑΚΟΥ, ανάμεσα στη μητέρα του ΒΡΕΤΤΑΚΟΥ και τον ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ.nn01:49:35:00nΦωτογραφίες του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ πάνω σε αναπηρικό καροτσάκι, όταν στα 1950 και 1951 χτυπήθηκε από εγκεφαλικά επεισόδια που τον καθήλωσαν σε αυτό.nn01:49:46:00nΠλάνο του ζωγράφου ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ στο ατελιέ του ανάμεσα σε έργα του και δίπλα σε κάποιο από αυτά που παρουσιάζει την πασίγνωστη λάμπα οροφής που ζωγράφιζε στα έργα του. Αναφέρει πως ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ανεξάρτητα από το έργο του έζησε και ως ποιητής. Διηγείται συγκλονιστικά περιστατικά με τον ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ να απαγγέλλει στίχους ανάλογους με αυτούς που απαγγέλλει ο ΔΙΓΕΝΗΣ τη στιγμή που συναντήθηκε με το Χάρο, όταν έζησε παρόμοια περιπέτεια με την υγεία του.nn01:52:19:00nΠλάνο της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ καθισμένης στο σαλόνι του σπιτιού της. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση περιγράφει την ψυχική δύναμη με την οποία ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ αντιμετώπισε την ασθένειά του.nn01:53:00:00nΦωτογραφίες του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στα γεράματά του αλλά και της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στους άσπονδους φίλους που εμποδίζουν τον ποιητή να τιμηθεί με το βραβείο ΝΟΜΠΕΛ, αλλά και στα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το ζευγάρι.nn01:53:24:00nΠλάνο της ΑΝΝΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ καθισμένης στο σαλόνι του σπιτιού της. Αναφέρεται στις δυσκολίες και στον τρόπο που τις αντιμετώπισαν από κοινού.nn01:54:10:00nΦωτογραφία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ λίγο πριν από το τέλος της ζωής του. Ο αφηγητής περιγράφει το μοιραίο λάθος που θα τον οδηγήσει στην αθανασία.nn01:54:35:00nΠλάνο που παρουσιάζεται ένα χαρακτικό και στη συνέχεια σε διαδοχικά πλάνα παρουσιάζονται διάφορα γλυπτά, μια προτομή, που είναι αφιερωμένα στον ποιητή και βρίσκονται σε διάφορα πάρκα. Πλάνο σε χαρακτικό-προσωπογραφία του ποιητή. Ακούγεται ο αφηγητής να απαγγέλλει από τη «ΜΕΛΕΤΗ ΘΑΝΑΤΟΥ».nn01:55:15:00nΦωτογραφία του ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ. Ο αφηγητής παραθέτει την πληροφορία που ο ΒΕΝΕΖΗΣ διέσωσε και που αφορούσε στο τηλεγράφημα που η ΑΝΝΑ ζήτησε να σταλεί στην ΕΥΑ, για να της αναγγείλουν το γεγονός του θανάτου του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Παρουσιάζεται το τηλεγράφημα.nn01:55:45:00nΕναλλαγή φωτογραφιών από την επιστροφή της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.nn01:55:56:00nΠλάνο της ΚΟΥΛΑΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑ στο χώρο κάποιου γραφείου. Μιλά για το ρόλο της ΕΥΑΣ στη ζωή του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Περιγράφει τη στιγμή που οι δυο τους πήγαν στον τάφο του.nn01:56:28:00nΠλάνο στον τόπο που βρίσκεται ο τάφος της ΕΥΑΣ στους ΔΕΛΦΟΥΣ. Ο αφηγητής δίνει λεπτομέρειες και ακούγεται το κείμενο που εκείνη του απηύθυνε λίγο πριν φύγει από τη ζωή.nn01:56:45:00nΠλάνο μιας μαρμάρινης προτομής του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που βρίσκεται δίπλα σε ένα πέτρινο σπίτι στους ΔΕΛΦΟΥΣ. Ακούγεται η φωνή του ποιητή που απαγγέλλει ποίημά του.nn01:57:39:00nΤίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ποιητής, ποιήματα, βιογραφία, Δελφικές Εορτές, δελφική ιδέα, Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Κατοχή
Αναφορές
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ποιητής
ΑΝΝΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, σύζυγος ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ
ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ, σύζυγος ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ
ΓΛΑΥΚΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, γιος του Άγγελου και της Εύας Σικελιανού
ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, μητέρα Σικελιανού
ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ, κορυφαία χορού
ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ, χορογράφος
ΕΡΜΙΟΝΗ ΚΟΥΝΙΑΚΗ, κάτοικος Λευκάδας
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΟΥΡΛΟΣ, ηθοποιός
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΚΟΥΡΗ, ηθοποιός
ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΚΙΠΗΣ, ποιητής
Ν. ΚΟΥΝΙΑΚΗΣ, κάτοικος Λευκάδας
ΤΑΣΟΣ ΚΑΤΣΗΣ κάτοικος κοντινού στη Λευκάδα νησιού
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, πολιτικός
«ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ», τραγωδία
ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ποιητής
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, λογοτέχνης
ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ζωγράφος
«ΧΩΜΑΤΑ», ποίημα
«ΑΛΑΦΡΟΪΣΚΙΩΤΟΣ», ποίημα
«ΗΧΗΣΤΕ ΟΙ ΣΑΛΠΙΓΓΕΣ…», επικήδειος παιάνας
«ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ», ποίημα
«ΣΙΒΥΛΛΑ», τραγωδία
«ΜΕΛΕΤΗ ΘΑΝΑΤΟΥ», ποίημα
ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΛΕΥΚΑΔΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ, ΔΕΛΦΟΙ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΣΑΛΑΜΙΝΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΤΩΤΑΚΗ
Κείμενα:
ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ
Μουσικός επιμελητής:
ΑΙΜΙΛΙΑ ΡΟΔΗ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΣΥΡΑΚΟΣ ΔΑΝΑΛΗΣ
Μοντάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΟΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Ηχοληψία – Μιξάζ:
Β. ΠΑΤΕΛΗΣ
Βοηθός:
Σ. ΔΡΟΣΟΣ
Ηχολήπτης:
Κ. ΣΚΟΡΔΑΡΑ
Γ.ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Β. ΦΩΚΑ
Τρικέζα:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
Γ.ΚΑΠΛΑΝΗΣ
Φ.ΜΗΤΣΙΑΚΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
Α. ΜΙΧΕΛΗΣ
Αφήγηση:
ΠΕΤΡΟΣ ΦΥΣΣΟΥΝ
Κείμενα της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ διαβάζει η ΒΕΡΑ ΖΑΒΙΤΣΙΑΝΟΥ
Απόσπάσματα από ποιήματα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ διαβάζει ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Φωτογραφία:
Π. ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Ν. ΤΥΠΑΛΔΟΥ
Ευχαριστίες:
Το ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΕΥΚΑΔΟΣ
Την κ. Β.ΤΣΑΡΛΑΜΠΑ-ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ
Το ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Το ΙΔΡΥΜΑ ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ
Το ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Τον κ. Κ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ
Και την κ. Η. ΒΕΝΕΖΗ για την πολύτιμη βοήθειά τους
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:54:27:07
Φορμά, Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011